Ny forskning: Økologiske kunder holder ved
Forskere fra Aarhus Universitet har undersøgt omkring 10.000 Coop-medlemmers indkøb i knap to år.
Det skriver dr.dk .
Forskerne har undersøgt knap 10.000 Coop-medlemmers indkøb i knap to år, og det viser sig, at det hænger fast, når man først begynder at købe økologisk, fortæller en af forskerne bag, professor i økonomisk psykologi John Thøgersen.
- Vi køber økologi, blandt andet fordi det er bedre for miljøet og betyder en bedre dyrevelfærd. Fordi det bliver moralsk, har vi meget svært ved at stoppe med det igen, for så ville vi jo pludselig være umoralske, forklarer han.
Han fortæller, at han og kollegerne i forskningsprojektet har kortlagt et typisk adfærdsmønster blandt forbrugerne.
- Vi har fundet ud af, at danske forbrugere typisk køber økologisk mælk som det første. Når først de har købt økologisk mælk, er der en større sandsynlighed for, at de så begynder at købe økologiske grøntsager og dernæst økologisk frugt, og så går de videre til andre produktkategorier, siger han til DR Østjylland.