Millionsatsning skal fordoble Rynkebys omsætning i Norden
Rynkebys produkter skal i fremtiden ligge i indkøbskurven hos forbrugere i både Danmark, Sverige, Norge og Finland
Norge og Finland, hvor juiceforbruget er større pr indbygger end i Danmark og Sverige, skal være nye markeder.
Udvidelse af den danske produktion
Satsningen på større markedsandele vil betyde en omfattende udvidelse af produktionen hos Rynkeby, som i dag dækker ca en femtedel af det nordiske juicemarked.
Hele Rynkebys produktion er i dag samlet på fabrikken i Ringe. Der skal kapaciteten udvides. Det vil den nye strategi, som reducerer antallet af Rynkebys brands fra elleve til to; God Morgen og Rynkeby gøre muligt. Med et mindre antal emballagetyper og varenumre kan der skabes en mere effektiv produktion.
- Vi har været nødt til at se på en forenkling af hele forretningen. Ellers ville de mange mærker gøre produktion og distribution meget kompleks og omkostningstung, siger adm. direktør i Rynkeby Foods, Jørgen Dirksen til dagbladet Børsen.
På trods af en produktionsudvidelse i Ringe vil der ikke være plads til at forsyne de nordiske markeder.
- Det er vores forventning, at vi kan producere en tredjedel af forbruget af juice og saft i Norden i Ringe under det nuværende tag, siger Jørgen Dirksen.
Skærpet konkurrence
Rynkebys nye strategi, som har været undervej over flere år, skal ses i lyset af øget konkurrence fra juice- og saftproducenter fra bl.a. Coca-Cola og Tyskland.
- Vi tror, at der vil ske en øget konsolidering i branchen. Hvis vi ikke er klar til at satse på Norden, som er vores nærmarked, gør vi os sårbare, siger Jørgen Dirksen.