Mozzarella-mejeri satser massivt på foodservice
Arla-mejeriet i Rødkærsbro vil forarbejde en større del af sine producerede mozzarellaoste selv. Derfor investerer Arla Foods 100 mio. kr. i en stor tilbygning til sin eksisterende afdeling, der forarbejder og river osten. Investeringen blev besluttet i starten af 2017. Byggeriets første spadestik er lige på trapperne.
Årsagen til den store investering er, at Arla satser kraftigt på at levere ind til den hurtigt voksende – især i Asien – branche for foodservice. Og strategien bliver udført ved selv at forarbejde en klart større del af de osteblokke, som produceres på det midtjyske mejeri.
- Vi udvider ikke mængden af ost, men vi udvider vores sortiment af ost. Den største del af vores osteblokke sælger vi i dag til pizzafabrikker og virksomheder, som river og forarbejder osten videre. Nu vil vi selv levere en større del til foodservice, og derfor konverterer vi en del af vores blokke, siger Jørgen Poulsen, projekt- og teknologichef hos Arla Rødkærsbro.
- Vores nye produkter, sticks i to kilos poser, bliver frosset ned inden emballering, hvilket betyder, at sticksene er løst frosset. Det er nyt, og hvad mange af de store pizzakæder, som Pizza Hut, Dominos og Papa John’s efterspørger.
Projektet har fået navnet IQF, udvidelsen er på 5000 kvadratmeter og skal stå klar til produktion i januar 2019.
Første skridt i strategien
IQF-afdelingen skal til start forædle cirka en fjerdedel af den samlede producerede mængde på godt 80.000 tons mozzarella om året.
Bygningerne er også forberedt til endnu en ny produktionlinje til foodservice. Det langsigtede mål er at komme op på 40.000 tons om året, som er halvdelen af vores totale kapacitet, uddyber Jørgen Poulsen.
- Derudover skal vi stadig producere en række forarbejdede produkter til vores retailkunder.
Mejeriet har i øjeblikket 260 ansatte, men projektchefen forventer ikke, at der vil blive en ansættelsesfest i kølvandet på udvidelsen, for investeringen skal ske med en høj grad af automation.