BioFach: Her er de nye trends og økotendenser
KLUMME: Sociolog og fremtidsforsker Birthe Linddal har netop deltaget på verdens største økomesse i Nürnberg i Tyskland. Hun har skrevet denne klumme om nogle af sine observationer på messen
Veggie-tendensen fylder stadig rigtig meget. Et utal af stande og flere end sidste år bød på kød og mælkealternativer. Særligt mælkealternativerne smager bedre år for år, alt mens veggie-osten, hverken ligner eller smager som noget, der er kalorierne værd.
Der var også masser af eksempler på single-size-formater. Så selvom der også er masser af vind i den tendens, der handler om at spise sammen, er den personaliserede diæt og produkter designet til bare én person, og til at fortære nu og her, tydeligvis noget der sælger.
I en individualiseret verden individualiseres maden også. Der skal være noget for enhver, og gerne noget målrettet netop mig. Og det selvom det måske ikke ligefrem harmonerer som fod i hose med den økologiske bevægelses idealer om mindre emballage og mere fællesskab. Men sådan er der så meget i den moderne verden. Også økologien er selvfølgelig underlagt den moderne verdens mange komplekse kompromisser.
Som altid bliver man glad, opløftet og inspireret af en lille uge på BioFach. Der er en herlig energi i ønsket om at skabe en bedre fødevareverden. Kreativiteten er stor, der er masser af humor, velsmag, flotte produkter og høje ambitioner. Masser af ildsjæle der gerne vil skabe deres vej ved hjælp af at sælge grønne fødevareprodukter. Og flere lykkes med det, økologien vokser nemlig stødt verden rundt.
Men da jeg i år også havde fornøjelsen af holde et oplæg på BioFAchs konference under titlen "A better food world - 8 important food trends relevant for the organic sector", valgte jeg at lytte til en del andre oplæg på konferencen, og der var interessante pointer at hente og stof til eftertanke, som også er værd at få med, hvis man vil kende morgendagens øko-verden.
Next generation
Først og fremmest blev det diskuteret indgående, hvordan man sikrer, at økologien også er relevant for næste generation, altså de unge. For nutidens unge har økologi jo altid været der, og derfor er det ikke bare noget nyt og spændende, som man selvfølgelig skal bakke op om.
Flere studier indikerer, at særligt de helt unge ikke er så lette at begejstre, når det handler om økologi. Kort sagt, der skal mere til at overbevise dem. Men hvad skal dette mere være? Igen var der undersøgelser der viser, at de for at handle økologisk skal vide, hvad økologi handler om, og hvorfor det er så vigtigt.
Tillid synes at være et nøgleord, og tillid er svært at opnå hos de unge, som synes at repræsentere en voksende skepsis mod de etablerede store brands. Til gengæld lytter de gerne til venner og familie og et tysk studie havde fundet frem til, at hvis man for alvor vil flytte et ungt menneske mod en økologisk livsstil, er en ny kæreste med stærke øko-værdier det absolut bedste bud. Altså skal der kærlighed til.
Zero waste
Mit eget indlæg gjorde en del ud af at tale om emballage. Det kan nemlig i den grad undre, at de økologiske producenter ikke er bedre til at spare på emballagen og til at bruge grønne emballage-løsninger, end de er.
Økologiske fødevarer er som så mange andre fødevarer i dag overemballerede. Derfor bør en del af svaret på næste generations økologi i den grad være at få styr på emballagen.
Og heldigvis var der på BioFach fine eksempler på, at den grønne emballage findes, nøjagtig som der verden rundt forskes i alternativer. Hvad siger I for eksempel en boble frisk vand emballageret i en membran af tang, som efterfølgende kan hjælpe med at slukke tørsten - eller olivenolie emballeret i en kugle af karamelliseret sukker belagt med bivoks, som man kan bryde som et æg og efterfølgende kompostere?