23948sdkhjf

Danmarks næststørste mejeri satser på ismarkedet

Mammens køb af Kastberg Is skal give fremgang i detailhandlen

Det er blandt andet ambitionen om at udvikle isprodukter til detailhandlen, der i november fik Mammen Mejerierne, landets næststørste mejerikoncern, til at købe halvdelen af Kastberg Is.

Iværksætter Joachim Kastberg har siden 2012 produceret og solgt sine egne is til primært restaurationsbranchen samt isbutikker og hoteller. Det marked ser Mammen Mejerierne fortsat muligheder i, men derudover satser man også på at komme ind i detailhandlen, fortæller salgsdirektør i Mammen Mejerierne Karsten Føgh.

- Det ene spor er, at Kastberg Is allerede er inde i foodservice- og restaurationsbranchen, hvor vi stadig ser et potentiale for mere volumen. Og så er der et andet spor på sigt, som kunne være at komme ind i detailhandlen, siger Karsten Føgh, som foruden købmandskabet ser nogle oplagte synergier mellem Mammen og den unge is-iværksætter.

- Vi synes, Joachim Kastberg laver nogle rigtig gode varer og har opbygget et spændende projekt. Men også et projekt, hvor der var behov for at få nogle nye kræfter ind, hvis der skulle ske noget mere end i dag.

Produktionen flytter 
Samarbejdet får i første omgang den konsekvens, at Kastberg Is’ lille ismejeri i Silkeborg flyttes til Drøsbo Mejeri mellem Silkeborg og Randers.

Her skal der skrues op for såvel kapacitet som antal medarbejdere, forklarer Karsten Føgh.

- Det er primært produktionen, der skal investeres i. Der skal investeres nogle penge i såvel produktionsudstyr som produktudvikling. Både i forhold til det segment, vi allerede er i og i forhold til, hvis vi går ind i detailmarkedet. 

Kastberg Is er på nuværende tidspunkt ikke økologisk certificeret. Men derfor skriver den lille isproducent sig alligevel ind i en større fortælling, hvor forbrugerne er villige til at betale mere for kvalitetsvarer - uanset om der så er tale om is, øl eller chokolade.

Ifølge Karsten Føgh oplever Mammen Mejerierne da også en stor efterspørgsel på godt dansk håndværk, der er baseret på lokale råvarer.

- Varerne skal først og fremmest smage godt. Og så må der også gerne være en god historie. Og det synes vi, vi har. Vi er lokalt forankret og får frisk fløde ind på mejeriet hver dag. Og så passer introduktionen af is også meget godt med, at vi indtil nu har gjort det mest i kølevarer, men nu også vil gøre det i frostvarer, siger salgsdirektøren.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094