Carlsberg øger bundlinje med 50 procent
På trods af den russiske afgiftsforhøjelse leverer Carlsberg-gruppen stærke resultater for 2010.
Den samlede markedsandel steg i Nord- og Vesteuropa. I 4. kvartal steg Carlsbergs russiske markedsandel til 39,7%. Ukraine fortsatte med at klare sig godt, mens man fortsatte med at vinde markedsandele i Asien med vækst i volumen, omsætning og resultat i regionen.
Går frem over hele linjen
Bryggerikoncernen kan således berette, at Gruppens nettoomsætning steg 1% til 60,1 mia. kr. (59,4 mia. kr. i 2009) og resultat af primær drift steg til 10,25 mia. kr. (9,39 mia. kr. i 2009). Koncernens nettoresultat steg med hele 49% til 5,4 mia. kr.
- 2010 var et meget specielt år for Gruppen på grund af den markante afgiftsforhøjelse på vores største marked, og vi er meget tilfredse med de stærke resultater for 2010. I store dele af forretningen øgede vi vores markedsandel, og det viser, at vi kan effektuere vores planer, lyder koncernchef Jørgen Buhl Rasmussens kommentar til regnskabet.
Tror på bedre markedsforhold i 2011
I 2011 venter Carlsberg at øge markedsandele på markeder, der samlet udgør 2/3 af den eksisterende forretning. Desuden budgetterer Gruppen om høj encifret procentvis vækst i resultat af primær drift samt vækst i justeret nettoresultat på over 20 %.
- Vi tror på en svag bedring i markedsforholdene i 2011, især i Østeuropa, hvor vi forventer, at det russiske marked vil komme tilbage til vækst. I vores arbejde for at finde den rette balance mellem rentabel vækst og løbende effektivitetsforbedringer vil vi lancere innovationer og markedsredskaber til at understøtte væksten i 2011. Vi vil gennemføre igangværende og nye tiltag for yderligere at effektivisere vores forretningsmodel uden at gå på kompromis med kvalitet og service over for vores kunder og forbrugere, lyder det afsluttende fra koncernchefen.