23948sdkhjf

Arla lægger låg på krisen

Arla Foods sikrede i 2010 sine ejere en væsentlig bedre indtjening end i 2009. For hvert kilo mælk andelshaverne leverede, tjente Arla 38 øre mere i 2010 end i 2009.
I alt var den såkaldte Arla-indtjening 252 øre pr. kilo mælk i 2010 mod 214 øre pr. kilo mælk i 2009.

- Det er et resultat, som viser, at vi er kommet igen efter den økonomiske krise, og at vi har styr på vores omkostninger, siger adm. direktør Peder Tuborgh, som sammen med koncernøkonomidirektør Frederik Lotz netop har præsenteret årsregnskabet for Arlas bestyrelse.

Arlas regnskab skal godkendes af repræsentantskabet 3. marts 2011.

Omsætningen steg med seks procent
I et andelsselskab som Arla Foods er det indtjeningen til ejerne, der viser, hvor godt selskabet har klaret sig i året, der gik.

- I 2010 steg omsætningen, og vi tjente flere penge til vores ejere end i 2009. Vi har vedtaget investeringer, som viser virksomhedens vilje til at satse langsigtet og udnytte de muligheder, der ligger i de markeder, vi opererer på. Et eksempel er, beslutningen om at bygge et helt nyt mejeri i Storbritannien, som bliver verdens største friskmælksmejeri. Et andet eksempel er, at vi fortsætter med at investere i vores ingrediensvirksomhed, som er en af verdens førende, siger Peder Tuborgh.

Arla Foods’ omsætning blev 49 mia. kroner, hvilket er næsten tre mia. kroner mere end i 2009. Årets resultat blev 1,268 mia. kroner mod 971 mio. kroner i 2009.

I 2010 besluttede Arlas bestyrelse, at virksomheden ønsker et årsresultat på 2,5 procent af omsætningen, og det er hermed lykkedes.

Vækst på markeder og brands
Arla Foods skabte i 2010 en samlet vækst i omsætningen på ca. 6 procent – heraf er den organiske vækst 3 procent. Og det er værd at fremhæve, mener koncernøkonomidirektør Frederik Lotz.

- Det er afgørende for os, at vi accelerer den organiske vækst yderligere i 2011. Vi ønsker vækst via opkøb, samarbejder og fusion, men den organiske vækst er kernen i vores strategi. Den afspejler vores evne til at udvide vores eksisterende forretning, siger Frederik Lotz og nævner, at budgettet for 2011 indeholder en forventet organisk vækst i omsætningen på 5-6 procent.

- Vi ønsker tre stærke globale varemærker. Omsætningen på Arla varemærket faldt lidt i forhold til 2009, primært fordi de danske forbrugere generelt valgte mærkevareprodukter fra, men også på grund af hård konkurrence for Arla på det finske marked. Men globalt set har vi øget kendskabet til Arla og vores budskab Tættere på Naturen. Castello oplevede i 2010 en vækst på 9 procent, og Lurpak voksede med 14 procent, afslutter koncernøkonomidirektøren.

Arlas ingrediensforretning voksede med 23 procent og tog yderligere markedsandele med en samlet vækst på 19 procent. Væksten er endvidere hjulpet på vej af generelle prisstigninger i markedet, og et valutamarked, der har udviklet sig til Arlas fordel.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109