23948sdkhjf

Købet af K-Salat trak Stryhns' overskud ned

Men koncernen er stadig en særdeles god forretning
Fødevarekoncernen Stryhns købte 1. december sidste år K-Salat - og det kan tydeligt ses på bundlinjen i Stryhns' 2017-regnskab.

Med et overskud efter skat på 32,4 millioner er resultatet stadig blandt de bedste nogensinde for koncernen, men der er alligevel tale om en mærkbar nedgang fra de 41,7 millioner i 2016.

Og her spiller K-Salat en vigtig rolle, påpeger Stryhns i en kommentar til regnskabet:

- Opkøbet har en positiv effekt på omsætningen og bruttoresultatet for 2017, mens resultat før finansielle poster og årets resultat påvirkes negativt. Det skyldes engangsudgifter afholdt i forbindelse med købet af K-Salat samt stigning i afskrivninger på immaterielle anlægsaktiver, som også er forbundet med købet af K-Salat, konstaterer ledelsen.

- Købet af K-Salat er et utroligt godt supplement til vores eksisterende salat-forretning, som vi har haft succes med at udvikle de seneste år, og vi har store forventninger til 2018 med endnu et stærkt brand i vores portefølje, siger administrerende direktør i Stryhns Kristian Kornerup Jensen.

Ud over K-Salat og leverpostejgiganten Stryhn's er også Graasten Salater, Jensen’s Køkken og Langelænder Pølser med under Stryhns-hatten. Og samlet set steg både omsætning og bruttoresultat sidste år. Nettoomsætningen gik fra 623 til 695 millioner kroner, og bruttofortjenesten steg fra 226 til 235 millioner.

- Tilfredse
- I ledelsen er vi tilfredse med, at vi igen i år kan fremlægge et resultat for kerneforretningen, hvor vi har fremgang på alle nøgletal. Og det sker ovenikøbet i et marked, der har oplevet en mindre tilbagegang. At vi igen i år er lykkedes med både at udvide og effektivisere forretningen skyldes vores stærke fokus på produktudvikling, evne til at optimere vores processer samt et team af meget dedikerede medarbejdere, siger Kristian Kornerup Jensen.

Købet af K-Salat har ifølge direktøren sikret virksomheden en stærkere position inden for pålægssalater, saucer, remoulade og dressinger, som er nogle af de markeder, der er i vækst.

Med den fulde effekt af opkøbet samt et stærkt fokus på organisk vækst har ledelsen i Stryhns forventninger om at styrke virksomhedens markedsposition "og dermed kunne levere yderligere vækst både på omsætning og resultat for 2018", bemærker ledelsen.

Koncernen har cirka 375 medarbejdere fordelt på fem lokationer i Danmark. Stryhns A/S er en del af den familieejede norske koncern Agra.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078