23948sdkhjf

Første udlænding i Tesco’s topledelse er dansk

Den tidligere koncernchef og administrerende direktør i Coop, Per Bank, skal skabe vækst i detailgiganten Tesco’s non-food afdeling.
Tesco har haft stor succes med at satse på nye koncepter. Nu skal danske Per Bank stå i spidsen fordetailgigantens non-food afdeling, hvor han tiltræder stillingen som kommerciel direktør.

- Ambitionen for Tesco er at blive lige så stærk på non food som på andre dagligvarer. Min opgave bliver at skaffe vækst og kapre markedsandele fra konkurrenterne,siger Per Bank til Jyllandsposten.

Ud over den nye stilling, som giver den 43-årige dansker ansvaret for et budget på over 100 mio. kr., indtræder Per Bank også som den første udlænding nogensinde plads i Tesco’s excecutive board, koncernens øverste ledelse.

Headhuntet til topjob
Udnævnelsen til topledelsen kommer efter, at Per Bank for 2 år siden blev headhuntet til stillingen som adm. direktør for Tesco i Ungarn. Tidligere var han blandt andet adm. direktør og koncernchef for Coop Danmark. Per Bank mærker også koncernens ambitionsniveau:

- Der er et barsk miljø i Tesco. Virksomheden har stærke ambitioner om vækst, og der er store krav om at præstere. Koncernen drives på mange måder, som om ejeren var en af de store kapitalfonde. Der opstilles hele tiden nye mål, og presset er stort. Det trives jeg rigtigt godt med, siger Per Bank,

Valget vidste sig rigtigt. Det lykkedes Per Bank at skabe fremgang på trods af, at Ungarn blev hårdt rat af finanskrisen. Tesco har vundet en markedsandel på 20 % og formåede på et år at åbne 30 nye butikker.

Tesco’s satsning på at vokse udenfor Storbritannien, hvor kæden har 30 % markedsandel, er en succes. I de 14 lande, hvor kæden i dag er tilstede, vokser forretningen. Strategien er at være nr. 1 eller 2 på de markeder, hvor kæden er tilstede frem for at sprede aktiviteterne til så mange lande som muligt.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093