Arla ser store muligheder i U-lande
Udviklingslandenes stigende efterspørgsel efter indbringende produkter som mælkepulver påvirker i stigende grad beslutningerne hos mejerigiganten Arla.
Økonomien i salget af sække med mælkepulver er således bedre end i salget af Klovborgoste i danske butikker. Kombinationen af underskud af mælk i dag samt udsigt til 2,5 mio. flere forbrugere i middelklassen i udviklingslandene indenfor 20 år er således lig store krav og lige så store muligheder for Arla.
- Vi ser milliarder af nye forbrugere, konstant stigende priser på fødevarer, stigende efterspørgsel på forædling af produkter. Det er noget vi kan. De flere forbrugere vil have en fantastisk indvirkning på alt, hvad vi foretager os som mejeri, for middelklassen ændrer forbrugsmønstre, siger direktør i Arla Foods, Frede Juulsen, til Epn.dk.
Lange udsigter
For at høste det fulde udbytte af udviklingen kræves store ændringer hos mejerigiganten og andre firmaer. Arla har for eksempel 40 ansatte i Bangladesh i dag.
Mulighederne og den øgede forståelse til trods forventer Arlas chef ikke, at mejeriets omsætning flytter fra Skandinavien til udviklingslandene i den nærmeste fremtid:
- Mere end 80 procent af omsætningen ligger stadig i Nordeuropa, og der går nok en rum tid, inden udviklingslandene overtager størstedelen af vores omsætning, afslutter Frede Juulsen.