23948sdkhjf

Danske fødevarer har et godt ry

God placering til dansk fødevaresektor i ny opgørelse. Der er et uudnyttet potentiale, siger minister.

Danmark har opbygget et ry for at være med helt fremme, når det gælder højkvalitets fødevareproduktion og innovative løsninger til fødevaresikkerhed.

Det fastslår en ny opgørelse, et såkaldt white paper, fra Food Nation, der for første gang samler viden og cases fra hele den danske fødevareklynge omkring kvalitet og fødevaresikkerhed.

Fakta:

  • Food Nation er et samarbejde mellem offentlige og private aktører inden for den danske fødevaresektor.
  • Det er delvist finansieret af midler fra Fødevare- og Landbrugspakken, dels af midler fra en række store virksomheder samt Landbrug & Fødevarer og Dansk Industri.

White paperet vil samtidig give udenlandske beslutningstagere et indblik i den danske fødevareklynge og øge kendskabet til de danske løsninger.

- Danmark har en unik position på fødevareområdet, og den danske fødevaresektor har længe klaret sig rigtig godt internationalt. Fødevareerhvervet står således for omkring en fjerdedel af den danske vareeksport, og der ligger stadig et enormt eksportpotentiale i at sælge dansk viden, produkter og innovative løsninger til resten af verden. White paperet fra Food Nation er et vigtigt værktøj for danske virksomheder til lettere at komme ud over rampen,” siger miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen.

Fælles dansk fortælling skal øge fødevareeksporten 
White paperet om kvalitet og fødevaresikkerhed er det første i en længere række, der kredser om den danske fødevareklynges styrkepositioner, som ifølge Food Nation er kvalitet & fødevaresikkerhed, bæredygtighed, økologi, gastronomi og samarbejde. 

White papers er et af de værktøjer fra Food Nation, der er med til at skabe en samlet dansk fortælling, der kan understøtte danske virksomheder, når de skal udover landets grænser og brande danske fødevarer og løsninger. 

- Vores white papers vil give et samlet billede af hele den danske fødevareklynges kompetencer. Det er med til at styrke den fælles, danske fortælling internationalt, og danske virksomheder kan tage det med i rygsækken i forbindelse med deres eksportarbejde, fortæller Lise Walbom, der er direktør i Food Nation.  

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141