Jyske kartoffelfolk udvikler helt nye fødevarer
KMC satser nu også på ost, mayonnaise, dressing og vingummi
I samarbejde med sine kunder har KMC blandt andet udviklet oste uden mælkeprodukter og vingummi uden gelatine, og også på mayonnaise- og dressingfronten har virksomheden fundet løsninger, hvor kartoffelstivelsen helt eller delvist erstatter mælkeproteiner og andre animalske proteiner. Flere produkter er på vej.
Det skriver Herning Folkeblad, som konstaterer, at KMC på 10 år har tredoblet omsætningen til knap 1,5 milliarder kroner.
De nye forretnings-ideer bliver testet og analyseret i KMC's udviklingsafdeling, kaldet Food Innovation Centre, som blev opført i Brande for fem år siden.
- Vi vidste jo ikke præcis, hvor det ville føre hen til at starte med. Men vi var begunstigede af, at vi havde en basisforretning i vores kartoffelstivelse, der genererede cashflow og profit til, at vi kunne investere i det her område. Så vi havde nogle penge at investere og en ejerkreds, der troede på det, siger Hugo Nielsen, KMC's direktør for forretningsudvikling, til folkebladet.
Han nævner, at virksomheden har ansat medarbejdere, der skal opbygge en viden om ikke bare kartoffelstivelse, men også om de specifikke fødevarer, hvor stivelsen kan indgå.