23948sdkhjf

Varm sommer gav Carlsberg solidt salg

Specialøl og sol var på bryggeriets side
Specialøl og sol har været på Carlsbergs side i tredje kvartal - perioden fra juli til og med september - af 2018, og det løfter samtidig resultaterne for de første ni måneder af året.

Det skriver Carlsberg i en handelsopdatering.

Bryggerikolossen omsatte for 48,6 milliarder kroner i de første ni måneder af 2018. Det var en organisk vækst på 6,4 procent. Organisk vækst dækker over vækst fraregnet opkøb og frasalg.

- Vi har leveret et stærkt resultat i tredje kvartal, hvor alle regioner har leveret rigtig godt. Vores specialøl og alkoholfrie øl fortsatte deres gode momentum, og i Asien leverede Tuborg, Carlsberg og 1664 Blanc stærke vækstrater. Resultatet i kvartalet var yderligere hjulpet af det rigtig gode vejr i Vesteuropa, skriver administrerende direktør Cees 't Hart i en kommentar til regnskabet.

Alene i tredje kvartal omsatte Carlsberg for 17,6 milliarder kroner - en organisk vækst på ni procent.

Det var ikke mindst båret af bryggeriets salg i Vesteuropa, hvor der i tredje kvartal var en organisk omsætningsvækst på 8,5 procent sammenlignet med en vækst på 3,0 procent for hele året.

Dermed solgte Carlsberg for 10,2 milliarder kroner i Vesteuropa i tredje kvartal.

- Vi så en god udvikling i omsætning og volumen i de fleste markeder, med en speciel stærk udvikling i markeder som Norden, Frankrig, Polen og Baltikum, skriver Carlsberg om Vesteuropa.

I Asien - hvor Carlsbergs solgte for 4,2 milliarder kroner i kvartalet - var der som vanligt også en pæn fremgang. I tredje kvartal 2017 lød salget på 3,8 milliarder kroner. For Asien fremhæver Carlsberg Kina, Indien og Nepal.

Det er også gået fremad i Østeuropa, hvor valutaudsving dog har fjernet det meste af den, når den skal omregnes i kroner.

/ritzau/
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109