23948sdkhjf

- Jeg bruger sindssygt meget tid på LinkedIn

Karsten Nielsen fra Food from Denmark: Netværk er altafgørende
- Vil du ud på eksportmarkederne med dine fødevarer, så er det ikke nok, at du har gode og spændende produkter. Det er helt afgørende, at du også har et stærkt netværk og gode relationer til folk i branchen, samt at du er ærlig, vedholdende og arbejder meget struktureret.

- Er de ting på plads, og sørger du for løbende at pleje og udvide dit netværk, så har du gode chancer for at nå dine salgsmål uden for Danmarks grænser.

Det konstaterer en af Danmarks mest erfarne eksportkonsulenter, Karsten Nielsen.

Han har arbejdet med dansk fødevareeksport i 20 år. Først som ansat i et par virksomheder og siden 2005 som stifter, ejer og direktør i konsulentvirksomheden Food from Denmark, der driver netværket af samme navn.

175 medlemmer
I dag er 175 danske fødevarevirksomheder i alle størrelser medlem af Food from Denmark, der tilbyder en række ydelser.

Det handler blandt andet om optagelse i en database, hvor kunder verden rundt kan søge leverandører, om deltagelse i en årlig eksportdag og om individuel rådgivning. Food from Denmark organiserer også en dansk fællesstand på verdens førende fødevaremesser; med PLMA i Amsterdam, Anuga i Køln og SIAL i Paris som de største.

- Jeg regner med, at vi får over 50 virksomheder med på vores stand på PLMA i maj, siger Karsten Nielsen.

Når han taler om nødvendigheden af netværk, tænker han både på de helt personlige kontakter, hvor man møder hinanden på messer og andre steder, og på forretningsverdenens digitale mødested LinkedIn.

- Jeg bruger selv sindssygt meget tid på LinkedIn. Det har resulteret i, at vi nu har over 2.000 følgere på Food from Denmark’s LinkedIn-side, og jeg har over 6.700 på min personlige profil. Så der er rigtig mange, der ser det, når jeg poster noget, fortæller han.

Passion for eksport
Den stærke passion for at bringe danske fødevarer ud over landets grænser går tilbage til Karsten Nielsens tidlige ungdomsår. Da han for mere end 20 år siden læste til Højere Handelseksamen i Aarhus, kom han dagligt forbi Danpos daværende hovedkontor.

- Jeg tænkte tit på, at det kunne være fedt at arbejde der og rejse ud i verden for at sælge danske kyllinger, husker han.

Med sit eksamensbevis i hånden søgte han faktisk en stilling som eksportchef hos Danpo. Han fik et afslag, men mistede ikke lysten til at sælge i udlandet. Danpo blev ikke hans arbejdsgiver, men virksomheden er i dag en af Karsten Nielsens kunder som medlem af Food from Denmark.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094