Dansk øko-knowhow imponerer i udlandet
Økologisk Landsforening har i år rådgivet 18 dagligvarekæder i Tyskland og Sverige
Det vækker opsigt i udlandet, hvor dagligvarekæder i alle størrelser både efterspørger økologiske produkter fra Danmark og viden om, hvordan det er lykkedes at udvikle så stærkt et marked for økologi.
Økologisk Landsforening har i 2018 haft møder med repræsentanter for 18 forskellige dagligvarekæder på de to største økologiske eksportmarkeder; Sverige og Tyskland.
- De udenlandske kæder bruger os som eksperter til at give indsigt i økologiske forbrugerprofiler og viden om, hvordan man målretter det økologiske vareudvalg til bestemte forbrugergrupper. De er sågar meget interesserede i vores viden om øko-tendenser på deres egne markeder, som vi studerer og udarbejder rapporter om på vegne af vores virksomhedsmedlemmer, siger Pernille Bundgård, markedschef for eksport i Økologisk Landsforening.
Kigger mod Danmark
I løbet af året har hun besøgt blandt andre Coop og Paradiset i Sverige samt Netto, Familia og Fleggaard i Tyskland.
- Vi hjælper de udenlandske kæder til succes, og det baner vej for øget eksport af danske øko-varer. Når de begynder at sælge mere økologi, kigger de ofte mod Danmark for at finde spændende varer, som kan være med til at udfylde huller i deres sortiment.
- Danske øko-varer opfattes i høj grad som attraktive i udlandet. De danske virksomheder udvikler konstant nye, økologiske kvalitetsvarer, som matcher tidens trends og kan bidrage til at gøre det væsentligt mere interessant at være økologisk forbruger i for eksempel Tyskland eller Sverige, siger Pernille Bundgård.
Der blev eksporteret økologiske varer til udlandet for knap tre milliarder kroner i 2017. Tyskland er det største eksportmarked for danske øko-virksomheder og står således for 42 procent af den samlede eksport. Derefter kommer Sverige (16 procent), Kina (10 procent) og Frankrig (7 procent).