Danskere stiller store krav til restauranter
Hotel- og restaurationsbranchen har altid været en tough business – og det er langt fra blevet lettere. Det viser en ny undersøgelse gennemført af GfK for Unilever Food Solutions blandt 1.020 nordiske restaurantgæster.
Og de danske restaurantgæster vil have mange retter at vælge imellem, når de spiser ude. 44 % af undersøgelsens deltagere vil have fire-seks forretter at vælge imellem, mens 32 % vil have mindst syv valgmuligheder. Og kravene til menukortets udvalg er endnu større, når det angår hovedretter. 58 % vil have mindst fem-otte hovedretter at vælge i mellem. Til gengæld forventer de kun et begrænset udvalg af desserter. 87 % er tilfredse med en-seks valgmuligheder.
Danskerne stiller størst krav om value for money
De danske deltagere i undersøgelsen er desuden generelt enige om, at maden skal serveres samtidigt for alle i selskabet, og så vil de fleste (63 %) ikke vente mere end 20 minutter, fra de bestiller maden, til den kommer på bordet. 30 % vil højst vente 30 minutter.
På en række områder skiller danske restaurationsgæster sig ud i forhold til deres nordiske naboer. Dels spiser danskerne oftere både forret og hovedret end finnerne, nordmændene og svenskerne. Og de bestiller faktisk også dessert dobbelt så ofte som svenskerne, der ellers er kendt for at have ”en sød tand”.
Men til gengæld er de ikke villige til at betale lige så meget for gildet som deres nordiske naboer. Kun 32 % af danskerne vil betale mere end 800 kr. for en 3-retters menu til to voksne med en flaske vin, mens det tilsvarende tal for nordmændene er 54 %, finnerne 41 % og svenskerne 40 %.
Tid til ”work smarter”-løsninger
Undersøgelsen blandt de nordiske restaurantgæster er det første tiltag i et nyt program, ”Your Guests, Your Menu, Your Kitchen”, der løbende skal afdække udviklingen i forbrugernes ønsker og adfærd, når de spiser ude.
- Danskerne stiller stadig større krav til både smag, udvalg, betjening og pris, og der er kun én vej frem for restaurationsbranchen. Det handler om at ”work smarter, not harder” - og om at udvikle nye opskrifter, nye tilberedningsmetoder og nye service-koncepter. Driften af selve køkkenet og restauranten skal optimeres, og nye intelligente løsninger skal tages i brug, hvis fremtidens restauranter skal servere velsmagende mad og en god service, som gæsterne mener, er pengene værd – og som kan give restauranten en rimelig indtjening, siger Tina Lykke, country manager hos Unilever Food Solutions, der står bag undersøgelsen.