Grillvejr skaber slagterijobs
Danish Crown har aldrig tidligere oplevet så stor efterspørgsel på pølser og spareribs som i uge 18. Det har skabt arbejdspladser i Hadsund og Herning.
På trods af arbejde syv dage om ugen kunne Tulip ikke følge med efterspørgslen fra butikker, der kunne se pølserne forsvinde fra hylderne, så snart de var ankommet. Også salget af spareribs satte ny rekord i uge 18.
25 nyansatte og investeringer i maskine
- I Herning har vi de sidste 3-4 uger virkelig haft gang i grillsæsonen. I øjeblikket producerer vi omkring 14-18.000 grillbakker dagligt. Det er på niveau med, hvad vi sidste sommer producerede i juni og juli måned, fortæller produktionschef i Herning, Allan Ernstrøm.
Samme toner lyder der fra slagteriet i Hadsund, som lige nu stor succes med to slags grillspyd til en svensk detailkæde. På få uger har svenskerne i år aftaget lige så meget som hele sidste år.
- Vi er allerede nu langt over forventningerne, og mængderne bliver meget større end sidste års salg. Det betyder selvfølgelig, at vi arbejder på højtryk i produktionen. Vi har blandt andet investeret i en ny maskine, der kan producere tre gange så meget som hidtil, for at kunne følge med den store efterspørgsel, siger fabrikschef Jørn Sølvsten.
Tyvstarten på grillsæsonen betyder også nye arbejdspladser på begge afdelinger. DC i Hadsund har ansat 11 mand på et nyt aftenhold med 25-timers stillinger. I Herning er der ansat 14 nye medarbejdere.
Bedre kvalitet efterspørges
Slagteriarbejdernes hårde arbejde til trods kunne de ikke opfylde efterspørgslen, men var med til at sikre en flot rekord.
- Vores hidtidige rekord for pølseproduktion på en enkelt uge til det danske marked blev slået med 150 tons, og samlet solgte Tulip i uge 18 cirka én million pølser i Danmark, siger Tulips Nordiske salgsdirektør Peter Guldager.
Han melder også om, at efterspørgslen på pølsetyper med højere indhold af kød har været stigende i gennem længere tid.