23948sdkhjf

Private labels presser producenter

Stigende salg af supermarkedernes egne mærker giver butikkerne en fordel i forhold til leverandører, som hurtigt kan skiftes ud.
Salget af private labels, detailkædernes egne mærker, har været stigende de seneste år.

Hos Dansk Supermarked melder direktør Morten Pedersen, at private labels udgør godt 22 % af salget af dagligvarer. Kommunikationsdirektør i Coop Danmark, Jens Juul Nielsen skønner, at der er tale om ca. 25% af kædens samlede dagligvaresalg. Det skriver Børsen.

Markedsføring af private labels og sortimentet er steget i takt med det stigende salg og efterspørgsel. Det giver god mening, da det giver kæderne mulighed for både at differentiere sig fra konkurrenterne og samtidig øge indtjeningen, forklarer direktør Klaus Grunert, forskningscentret MAPP ved Handelshøjskolen, Aarhus Universitet.

Udsatte leverandører
Mens finanskrisen var på sit højeste, var det hovedsageligt detailkædernes billige mærker, som røg gennem kasselinjen. Nu er salget af de dyrere private labels dog igen i fremgang, som de var det før krisen satte ind. Det stigende salg over hele linjen af private labels giver kæderne en fordel i forhold til producenterne.

Hvor det er problematisk for kæderne at skifte leverandør af kendte, høj-kvalitetsmærker kan en leverandør til et private label hurtigere skiftes:

- Det er da alt andet lige lettere at have med leverandører af mærkevarer at gøre, når vi har vores egne private labels. Samtidig er det lettere at skifte leverandør eller producent, idet vi ejer private label-mærket og har betalt for at bygge det op. Så det giver sig selv, at vi skal kunne skifte hurtigt, hvis vi ikke kan blive enige med den hidtidige producent, siger Morten Petersen.

Synspunktet gentages hos Coop:

- Det er et godt våben, når vi skal forhandle med leverandører af mærkevarer. Dertil kommer, at det er vigtigt, at vi kan tilbyde vores kunder billigere dagligvarer, end mærkevareindustrien synes er godt, siger Jens Juul Nielsen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125