Fødevareindustrien i kinesisk gennembrud
Med en værdi på 9 milliarder er Kina nu det næststørste eksportmarked for danske landbrugsvarer.
Særligt den voksende kinesiske middelklasse, som i stigende grad er bevidste om fødevarekvalitet og -sikkerhed, har fået smag for dansk svinekød.
Værdien af danske svinekødseksport til Kina nåede i 2010 op på 1,2 mia. kr., en vækst på 24 %. Det skriver Jyllands Posten.
Eksport kan fordobles over en kort årrække
Værdien af den samlede danske eksport af fødevarer til Kina voksede sidste år til 9 mia. kr., en fremgang på 64%. Vurderingen fra Brancheorganisationen Landbrug & Fødevarer er, at tallet kan vokse yderligere de kommende år.
Landbrug & Fødevarer vurderer, at der for svinekødseksporten alene er basis for en fordobling af eksporten, som inden 2019 kan nå 2,5 mia. kr. Det skyldes ifølge brancheforeningen i høj grad den nyeste kinesiske 5-årsplan, der satser på privatforbruget som vækstmotor.
Fremgangen nyder slagterikoncernen Danish Crown godt af. Kina har nu overhalet Japan målt i mængden af eksport, og der sendes i dag 100 containere svinekød ugentligt til Kina.