Jyder gør klar til Madmødet i 2020
Pendant til Folkemødet skal sætte fokus på madkultur
Mors har kulturmødet.
Nu kommer fødevarebranchen og syv midt- og vestjyske kommuner med deres svar på et endnu et folkemøde, når Madmødet tre dage i maj 2020 står i madens tegn. Det skriver DR P4 Midt & Vest.
Og det er en god ide, lyder det fra en af parterne, landbrugsorganisationen Sagro, der arbejder sammen med de landboforeninger, der står bag madmødet 2020.
Politisk chef Niels Kristian Fruergaard håber, at der i forbindelse med Madmødet vil være 400 landbrug, som åbner dørene, så folk kan komme og spise med ved bordet.
- Vi vil gerne invitere forbrugere ind og se vores produktion samt servere et rigtig lækkert måltid mad, hvor man ved spisebordet får en snak om, hvad vi går og arbejder med i vores hverdag, og hvorfor vi gør, som vi gør, siger Niels Kristian Fruergaard til DR P4 Midt & Vest.
Han håber, der bliver taget en diskussion om produktionsmetoder, hvad der sker i processen fra dyrene går i stalden, til de ligger i køledisken, eller kornets vej fra marken til det er klar til servering.
For han anerkender, at netop fødevareproduktion er noget, der deler vandene. Og derfor håber han, at madmødet kan være med til at skabe en debat, som kan være med til at gøre holdningerne mere nuancerede.
- Det er ikke sikkert, at alle forstår os eller er enige med os i vores måde at gøre det på. Men dialog skaber forståelse, og det vil vi gerne være med til at bringe ind på madmødet, siger Niels Kristian Fruergaard.
Hotspot for fødevarer
Madmødet foregår i syv midt- og vestjyske kommuner. Business Region MidtVest er med til at arrangere.
- Forhåbentlig får folk oplevelser, der kan være med til at åbne deres øjne for, hvilke spændende fødevareproducerende virksomheder der er i området, siger Johanne Birn, der er konsulent ved Business Region MidtVest til DR P4 Midt & Vest.
Mødet skal være med til at brande Midt- og Vestjylland som et hotspot for fødevarer, hvor både politikeren, fiskeren, landmanden, producenten, detailhandleren og restauratøren møder forbrugeren - og hinanden.
Johanne Birn fra Business Region MidtVest fortæller, at der vil være kendte store brands som Arla og Danish Crown med til madmødet, men at også mindre fødevareproducenter skal deltage.
- Området er stærkt både i forhold til de store producenter, men der er også en underskov af iværksættere og mindre fødevareproducenter, og vi vil rigtig gerne skabe en platform eller etmødested, hvor de forskellige aktører kan møde hinanden og blive klogere på hinanden, siger Johanne Birn.
Mødet foregår i dagene 16.-18. maj 2020, hvor fødevareproducenter altså mødes på tværs af brancher med politikere, uddannelsesinstitutioner og forbrugere.