23948sdkhjf

Ny tænketank skal se på danskernes madvaner

Det hjemmelavede aftensmåltid er i frit fald. Hvis danskerne fortsat skal have lyst til at lave maden selv, kræver det nye svar. Derfor har den selvejende institution Madkulturen nedsat en tænketank med kokke, bloggere og repræsentanter for landbrug og detailhandel, oplyser Madkulturen i en pressemeddelelse.
Om 10 år vil kun ét ud af ugens aftensmåltider være hjemmelavet i de danske familier, og hver anden dansker laver aftensmad på under 15 minutter.

Sådan lyder de dystre udsigter, hvis man fremskriver den selvejende institution Madkulturens årlige undersøgelse "Madkultur", der tager temperaturen på danskernes madvaner. På den baggrund har Madkulturen nedsat en tænketank med kokke, bloggere og repræsentanter for landbrug og detailhandel - en tænketank, der skal komme med nye svar på, hvordan vi fortsat har en folkeligt funderet madkultur i Danmark.

- Det hjemmelavede aftensmåltid er i frit fald, og det vil fundamentalt ændre vores madkultur. Ændringen får stor betydning for vores helbred og mentale velfærd, og den viden forpligter os til at gøre noget, siger Judith Kyst, som er direktør i Madkulturen, der hører under Miljø- og fødevareministeriet, og som er sat i verden for at holde hånden under dansk madkultur.

- Vi har et kollektivt ansvar her. Hvis vi som befolkning ikke har evnen til at lave maden selv og vide, hvilke råvarer, der er skidt eller kanel, så får det en voldsom social slagside på helbredsfronten, siger Judith Kyst.

Tiden er den største udfordring
- Vores arbejde skal ikke ende med en løftet pegefinger. Vi bliver nødt til at demokratisere den hjemmelavede mad, uden at man behøver gå i køkkenet i timevis. For det kommer ikke til at ske igen. Derfor skal vi komme med nye ideer til, hvordan man gør det hjemmelavede måltid simpelt, appellerende og konkurrencedygtigt, siger Anthony Aconis, der er designdirektør i Fireball, bestyrelsesmedlem i Madkulturen og formand for den nye tænketank.

"Madtanken" mødes tre gange årligt. Første møde holdes i dag, og årets tema er "Aftensmad i frit fald".

De sidder i Madtanken:
Adam Aamann-Christensen, kok og tv-vært
Anders René Jensen, indkøbsdirektør i Rema 1000
Ann-Christine Hellerup Brandt, mad- og livsstilsblogger på Valdemarsro.dk
Anne Sophie Lahme, kommunikatør og madskribent
Annette Juhler Kjær, Group Vice President, Public Affairs & CSR i Salling Group
Anika Madsen, kok og køkkenchef på Roxie
Anthony Aconis, formand for Madtanken og designdirektør i Fireball
Camilla Milsted Karstad, blogger
Christian Hüttemeier, kommunikationsdirektør i Landbrug og Fødevarer
Gorm Wisweh, kok og iværksætter
Iben Krogh Rasmussen, udviklingsdirektør for Tænketanken Frej
Jacob Grønlykke, medejer af Falsled Kro
Jakob Jønck, stifter af Simple Feast
Jan Algreen, adm. direktør. Søris A/S
John Wagner, adm. direktør, De Samvirkende Købmænd
Jonathan Leer, docent ved Professionshøjskolen Absalon
Kamilla Seidler, kok
Kasper Fogh, politik- og kommunikationschef i Cevea
Katrine Klinken, kok og kogebogsforfatter
Lars Sonne Hansen, forstander på Suhrs Højskole
Louise Køster, restauratør og bondekone
Thomas Roland, CSR-chef, Coop
Tove Færch, leder af Karolines Køkken
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079