23948sdkhjf

Klumme: Design dig til succes i fødevareindustrien

Design er i dag forankret i alle brancher og bruges til at skabe konkurrencedygtige løsninger og services. Også indenfor fødevareindustrien er godt design et stadigt vigtigere middel til at klare sig godt i såvel den nationale som den internationale konkurrence.
Af Merete Brunander, Konst. adm. direktør, Dansk Design Center

Design har udviklet sig i helt nye retninger i de sidste årtier, hvilket overvejende skyldes den digitale og teknologiske udvikling. Design er ikke længere blot en kompetence, som bruges i forbindelse med produktudvikling og styling. I dag er design dybt forankret i alle brancher og bruges til at skabe konkurrencedygtige løsninger og services. Godt design bliver et stadigt vigtigere middel til at klare sig godt i såvel den nationale som den internationale konkurrence.

Vi ser også inde for fødevareindustrien, at de virksomheder der anvender design strategisk opnår store forretningsmæssige fordele. Design kan nemlig gøre produkter og serviceydelser mere attraktive for kunder og brugere, så de kan bære en højere pris ved at differentiere sig fra konkurrenterne. En af de virksomheder, som har anvendt design strategisk er Sørisgaard.

Gulerodden der blev til et forretningseventyr
På gården Sørisgaard startede Jan Algreens bedstefar, tre generationer tilbage, med at dyrke gulerødder. Den gode dyndjord ved Ølstykke viste sig at være frugtbar i forhold til at dyrke grøntsager.

Fra at være en traditionelt uddannet landmand, har Jan Algreen de seneste år udviklet Sørisgaard til at være et moderne, økologisk landbrug. Målet med landbruget har hele tiden været at tilbyde velsmagende, økologiske grøntsager til alle og dermed at gøre økologi til allemandseje. Således leverer Sørisgaard i dag 20.000 poser økologiske gulerødder til danske supermarkeder hver dag.

I 2010 gennemførte Sørisgaard et strategiarbejde, der udmyntede sig i en række tiltag, der iværksættes løbende. Et af tiltagene blev at anvende design som strategisk innovationsværktøj. Sørisgaard fik mulighed for at deltage i et Design Boost gennem Dansk Design Center. Dette resulterede i et samarbejde med designvirksomheden Krogh&Co, nu Sylvester Hvid Design.

På baggrund af dette samarbejde udrulles i øjeblikket en ny visuel identitet og kommunikationsstrategi, som understøtter virksomhedens værdier, vision og mission. Det nye, samlede designunivers har styrket budskabet om natur, råhed og sundhed og har således været med til at styrke virksomhedens brand. Desuden er der på baggrund af samarbejdet blevet skabt et stærkt fundamentet for vækst og innovation i virksomheden.

Vækst via design
Design er et effektivt redskab, der kan bruges i alle brancher til at skabe innovation og nye forretningsmuligheder og dermed vækst. En nyere analyse fra Erhvervs- og Byggestyrelsen påpeger netop, at virksomheder, der arbejder strategisk med design, er tre gange så innovative som virksomheder, der ikke arbejder med design. Samme analyse understreger, at der er 22 % forskel i værditilvækst mellem virksomheder, der anvender design som en integreret del af innovationsprocesser og forretningsudvikling, og virksomheder, der kun anvender design som en styling.

Det er med andre ord meget vigtig, at den danske fødevareindustri bliver bedre til at integrere design i deres forretningsstrategi, hvis der skal skabes flere forretningseventyrer, som det Sørisgaard oplever lige nu.

Få ny viden
Dansk Design Center afholder løbende programmet Design Boost, der tilbyder virksomheder viden om, hvordan design kan bruges til at skabe værdi og innovation i virksomheden.

Kilde: Dansk Design Center

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093