Klumme: Sikke en voldsom trængsel og alarm
Juleomtalen skal sikres nu! Medierne går i juletanker, gør din virksomhed også det?
De fleste danskere mener nok, at den søde konfekt, klejner og kirsebærsovsen godt kan vente lidt endnu. I PR branchen forholder tingene sig dog anderledes. Julen er traditionelt en travl sæson for PR branchen. Arbejdet begynder tidligt, og der er trængsel om spaltemillimeterne.
Månedsmagasinerne begyndte at gå i juletanker, mens de fleste danskere stadig gik på sommerferie. Ugemagasiner og dagblade begynder at planlægge den store julesæson i de kommende uger.
Så det er nu, virksomhederne skal gøre deres produkter juleklar og sikre juleomtalen inden danskernes helt store forbrugsfest går i gang. Økonomiske vismænd forudser et fald i danskernes juleforbrug på op til 10% i 2011. Konkurrencen om pladserne på julebordet bliver altså ekstra hård i år.
Bare rolig, du kan nå det endnu. Her er seks gode råd til at sikre juleomtale af dine produkter:
1. Det skal være let
Vælg kun relevante produkter til medierne. Det nytter ikke noget at forsøge at få omtale for en frugtsalat med jordbær eller en ny grillret. Husk desuden serviceoplysningerne: vejledende udsalgspriser, telefonnummer der oplyser nærmest forhandler, pæne produktfotos osv.
Journalister har travlt, så de forventer god service, når de skal lave temanumre, finde gaveforslag og styre konkurrencer.
2. Husk traditionerne
Der er mange gode juletraditioner, som du kan sætte dine produkter ind i forhold til det. Passer dit produkt på julefrokostbordet eller er det en perfekt mandelgave, så gør opmærksom på det.
3. Gør dit forarbejde
Research er vigtigt. Tjek analyser og salgstal og underbyg altid dine påstande med data. Kan du se trends, der tyder på, at dit produkt bliver dette års bedst sælgende julegave, så fortæl det: Viser salgstal fra USA, at produktet var det bedst sælgende produkt i julehandlen, da det blev lanceret der sidste år, så er det en god indikator for salget på det danske marked i år.
4. Fotomateriale
Lav fotomateriale der passer til årstiden. Billederne skal passe til sæsonen og danskernes julehygge. Det går ikke at bruge sommerens billeder, når der er tændt julelys i journalisternes øjne.
5. Konkurrencer
Julekalendere, adventskalendere og julegaver. Julen er en gavmild tid, så vær gavmild og sponsorer relevante produkter til de mange konkurrencer, som medierne tilbyder deres læsere i denne tid.
6. Medierne er ikke eneste kilde til omtale
Word of mouth, bloggere, sociale medier, events… mulighederne er mange for en direkte og målrettet kommunikation med forbrugerne. Vær ikke bange for at lave din egen julekalender på virksomhedens Facebook side, find en blogger der laver sine egne opskrifter med produkter fra dit sortiment, lav en opskriftskonkurrence eller bed forbrugerne komme med gode tips og idéer.
Mulighederne for omtale er mange, men fælles for dem er: Du skal i gang nu, for der bliver trængsel i medierne.
Glædelig jul!