23948sdkhjf

Danske virksomheder misser mulighed for vækst

Knap 2/3 af de mindre danske virksomheder fokuserer primært lokalt, viser ny undersøgelse. Dermed går de glip af store vækstmuligheder på de nye markeder.
En ny undersøgelse fra konsulentfirmaet Quartz+Co viser, at 57 % af de danske virksomheder forventer, at væksten i de kommende fem år primært skal hentes i Danmark.

Hans Henrik Beck, managing partner i Quartz+Co, vurderer over for dagbladet Børsen, at hverken Danmark eller størstedelen af de øvrige europæiske lande vil skabe nævneværdig vækst i de kommende år. Virksomhederne bør derfor overveje, hvorvidt opkøb, fusion eller frasalg kan være vejen frem:

- Du har to niveauer i Danmark. De største virksomheder er globale, så dem behøver vi ikke være så bekymrede for, men de små virksomheder er super lokale. De har en kæmpe udfordring, og står over for nogle svære valg i de kommende år, siger Hans Henrik Beck til Børsen.

Ifølge Quartz+Co er finanskrisen blevet afløst af en strukturel krise, hvor det handler om at ’spise eller blive spist’. Tøver man med at ekspandere ud over nærmarkederne, bliver man overhalet indenom – eller opkøbt.

- Det kan godt være, at det er ærgerligt, at man skal sælge noget, men det er nu bedst for alle parter, hvis det sker som et tilvalg frem for et diktat, fordi det er et spørgsmål om overlevelse, siger Hans Henrik Beck til Børsen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078