SuperBrugsen til kamp mod discountbutikkerne
Coop Danmark investerer en milliard kroner over de næste fem år i et forsøg på at slå vinde andele fra discountbutikkerne.
Det sker med en helt klar mission: discountbutikkernes andele på markedet skal mindskes og vindes tilbage til SuperBrugsen.
- Det er i discountbutikkerne, kunderne lægger en større andel af deres indkøb i, så det er dem, vi skal differentiere os fra. Og det skal ske på sådan en måde, at kunderne virkelig synes, at det er værd at lægge en større andel af indkøbene hos os. Får vi bare overbevist 10-20 procent af dem om, at de skal lægge det hele hos os, så er vi mere end i mål, siger Michael Løve til Dansk Handelsblad
Overskuddet skal tredobles
To tredjedele af SuperBrugsens kunder handler også i discountbutikker, og på det seneste har Netto overhalet SuperBrugsen som landets største dagligevarekæde.
Coop Danmark spytter derfor en milliard kroner i projekter, der skal vende udviklingen og få kunderne til at vende tilbage.
Målet er at tredoble overskuddet gennem en større omsætning i de 250 SuperBrugser, der i dag findes i Danmark.
- Det er ikke et mål i sig selv at blive større end Netto igen - og heller ikke et mål i den strategiperiode frem mod 2015, vi er inde i nu. Det, der helt klart er målene, er nogenlunde at bevare den markedsandel, vi har, og at kæden bliver langt mere lønsom, siger Michael Løve.