23948sdkhjf

Suvit: Vi vokser måske lige hurtigt nok

Med en årlig vækst på cirka 30 procent år efter år er fødevarevirksomheden Suvit i Nyborg kommet særdeles godt i gang med kødproduktionen siden etableringen i 2014. Og det er en vækstrate, som efter planen - og forventningerne - fortsætter også de kommende år.

Men så skal væksten måske heller ikke være voldsommere, lader salgsdirektør Michael Vestergaard forstå.

- Nogle gange kunne jeg godt ønske mig, at vi voksede knapt så hurtigt. Vi er en ny virksomhed, og likviditeten skal følge med. Vi har ikke Orkla i ryggen - og det vil vi heller ikke have - så det hele skal gerne foregå uden de store armbevægelser, siger han.

Store investeringer
Suvit har specialiseret sig i kødprodukter fremstillet ved lave temperaturer med sous vide-teknikken, og det har medført en omsætning, der ifølge Michael Vestergaard p.t. ligger på cirka 50 millioner kroner om året.

Indtjeningen er endnu ikke fulgt med op: Den var i regnskabsåret 2017/18 på godt 330.000 kroner.

- Men det er, fordi vi investerer så kraftigt. Ikke bare i vores helt nye linje, der skal producere kyllinge-løsninger, men også på udvikling. Vi bruger enorme ressourcer på udvikling i samarbejde med vores kunder, siger salgsdirektøren.

Han nævner, at det blandt andet handler om at være knivskarpe med hensyn til, hvad der er brug for ude på eksempelvis tankstationerne: Hvordan pakker man på den nemmeste måde, hvilket tilbehør skal med en bøf, præcis hvor lang tid skal hvert enkelt produkt have i ovnen.

- Jeg har selv spist den samme bøf morgen, middag og aften i lang tid for at være med til at finde ud af, hvor mange minutter den skal have ved hvor mange grader. Vi er meget passionerede, og vi lancerer gerne et produkt, der er godt og spændende, selv om der måske ikke er udsigt til den store fortjeneste på det her og nu. Vi vil være first movers, og jeg er sikker på, at det lønner sig på den lange bane, konstaterer Michael Vestergaard.

Typisk lancerer Suvit 10-15 nye produkter om året, og der bliver også jævnligt taget nogle ud af sortimentet, som p.t. indeholder cirka 60 varenumre. De er fordelt på hakkebøffer, frikadeller, flæskestegsburgere, vegetarburgere, andelår, kyllingeprodukter og relish. Kunderne er ikke mindst store tankstatationskæder, men også restauranter og madleverandører som Kokken & Jomfruen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.104