23948sdkhjf

Private label: Stor danskerflok gør sig klar til Amsterdam

Private label-producenter fra hele verden er ved at gøre sig klar til at deltage i den kæmpestore PLMA-messe i Amsterdam i slutningen af maj - og blandt dem er en lang række danske fødevarevirksomheder, som samler sig på en fælles dansk pavillon under Food from Denmark.

- Vi har de seneste år set en stigende interesse for private label, både udbuddet og efterspørgslen. Vi regner med, at 2020 bliver vores hidtil største messe, hvor det ser ud til, at vi får lige godt 50 udstillere med, fortæller direktør Karsten Nielsen fra Food from Denmark.

Skanderborg-virksomheden, der hjælper danske fødevarefirmaer med at markedsføre deres varer i udlandet, har dedikeret en del af sin pavillon til udstillere af økologiske produkter. Det sker i samarbejde med Fonden for Økologisk Landbrug.

- Vi prøvede sidste år at arrangere en økologisk sektion af vores pavillon, hvilket var så vellykket, at vi med det samme bestemte os for at gøre det igen. Danmark har længe stået stærkt som en økologisk nation, og det virker derfor naturligt, at indkøberne kogger forbi de danske virksomheder, når de vil udvide deres økologiske sortiment.

- Vi har valgt at have den økologiske pavillon i forbindelse med den allerede veletablerede danske pavillon, da vi mener, at danske virksomheder står stærkere, når de står side om side, end hvis vi splittede det op, siger Karsten Nielsen.

Blandt de danske virksomheder, der deltager på Food from Denmarks pavillon i Amsterdam 26.-27. maj, er Planets Pride, Carletti, Jakobsens, Orkla Confectionary & Snacks, Orkla Foods, Crispy Food og Møllerup Gods.

Opgørelser viser, at private label i Danmark udgør omkring 33 procent af fødevaresalget i dagligevarehandlen. I en række andre europæiske lande er tallet endnu højere - eksempelvis 51 procent i Spanien og 47 procent i Storbritannien.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078