Gazelle-bageri vil eksportere endnu mere
Men det er ikke på tale at flytte produktionen udenlands hos Mette Munk A/S, som fik en topplacering ved Børsens Gazelle-kåringer tirsdag.
En volumenvækst på godt 826 procent over fire år, en omsætning på over 100 mio. kr. og en forventning om vækst på op mod 25 procent i år er da også imponerende tal, som kalder på en forklaring.
- Vi er så små, og verden er så stor, at vi har muligheder nok for at vokse derude, siger direktør Erik From til Børsen med henvisning til, at bagerivirksomheden i dag afsætter omkring 60 procent af produktionen i udlandet med en forventning om en stigning de kommende år.
Gode kunder
Han har især haft fokus på markeder, som i forvejen har stærke traditioner for at bruge bake off-produkter.
- Vi har på eksporten valgt først og fremmest at koncentrere os om USA og England, hvor de jo spiser wienerbrød – danish. Via bl.a. agenter sælger vi dog til en række andre markeder. Konkurrencen er benhård, og det tager tid at komme i gang, men det er lykkedes os at komme ind hos nogle gode kunder, siger Erik From.
Flytter ikke hjemmefra
Selv om fokus altså primært er på eksporten, forsikrer Erik From om, at der ikke er planer om at udflytte produktionen fra Danmark.
Råvarerne koster det samme uanset hvorfra i verden, man køber dem, og de høje hjemlige lønninger forsøges opvejet med rationaliseringer i produktionen.
Vild vækst
Forventningerne til fremtiden er derfor fortsat vækst, hvad man godt kan forstå ved at blik på regnskaberne for de sidste år hos Mette Munk A/S.
Bruttoresultatet er øget fra 3,6 mio. kr. i 2007 til 32,9 mio. kr. i 2010.
Og alene fra 2009 til 2010 er bundlinjen forøget fra 3,8 til 12,8 mio. kr.