Aldrig før har Nowaco solgt så meget
- På trods af stor turbulens på de internationale markeder har vi skabt et af virksomhedens bedste resultater nogensinde, siger administrerende direktør Katja Nowak Nielsen, der i 2019 stod i spidsen for Nowaco i sit første hele regnskabsår. Hun overtog tøjlerne fra sin far, Preben K. Nielsen, da han døde i efteråret 2018.
På bundlinjen er de 50 millioner næsten en fordobling fra 2019, hvor Nowacos resultat tog et gevaldigt dyk, ikke mindst som følge af store tab på debitorer.
- 2018 var en slags oprydningsår, hvor vi lukkede ned for et par debitorer. Og oven i det mistede vi jo også min far. Men vi har fået overdraget en rigtig solid virksomhed af ham, og intet tyder på, at aktiviteten går ned her i 2020. Første kvartal ligger over budget, fortæller Katja Nowak Nielsen.
Mest kylling
Hun ønsker ikke at offentliggøre, hvor stor den nye rekordvolumen egentlig er i tons, men oplyser, at den kun er overgået af mængderne fra 2017, hvor Nowaco for første gang rundede 3 milliarder kroner i omsætning.
- Kylling er vores største produktategori, men fisk oig svinekød kommer lige i hælene. De tre ligger ret tæt, konstaterer direktøren.
Ifølge Katja K. Nielsen hænger de flotte regnskabstal også sammen med, at Nowaco har en agil organisation, der er vant til at omstille sig hurtigt, når markedsforholdene ændrer sig.
- Vi er på over 100 markeder med mange forskellige fødevarer, og det kan give nye forretningsmuligheder, også selv om forholdene er svære. Når det er sagt, ser vi selvfølgelig med stor alvor på udviklingen af coronasituationen. Vi er kommet rigtig godt fra start i 2020, men er som alle andre bekymrede for, hvordan Covid-19 vil påvirke året, siger hun.
- Vi har i direktionen sammen stillet skarpt på både forretningsudvikling, risikostyring og medarbejdere - det giver en sund dynamik og en god styring på tværs af områderne. Jeg synes, at vi har haft et meget vellykket generationsskifte, tilføjer Katja K. Nielsen.