23948sdkhjf

- Fragten er det største problem

Godt nok er marmeladeproduktionen hos nordjyske Fynbo Foods gået et gear op i forbindelse med større efterspørgsel under coronakrisen, men virksomheden har alligevel en del coronaproblemer at tumle med.

- Vi oplever en pæn vækst i Japan og i Asien generelt, men der er store problemer med at få varerne derud. På grund af coronaen kommer der ikke nær så mange fragtskibe til Europa, og dermed er der heller ikke så mange, der sejler den anden vej. Det har betydet en tredobling af fragtraterne, og det er svært overhovedet at finde plads på et skib, fortæller direktør Richard Fynbo.

- Vi har altid været vant til billige fragtrater, fordi skibene bare gerne skal have varer med retur, når de har været i Europa og er blevet tømt. Før krisen kunne vi få en container med til for eksempel Japan eller Sydkorea for 7.000-8.000 kroner - nu er prisen oppe omkring 20.000, påpeger han og tilføjer, at Fynbo Foods lige nu godt kan vente en måned eller to på at få plads på et fragtskib.

Han forventer, at situationen tidligst er tilbage ved det normale engang i juni.

Fynbo Foods eksporterer omkring 60 procent af sin produktion, og der er hidtil kommet mindst lige så mange ordrer ind fra udlandet som før coronakrisen.

- At ordrer er blevet forsinket, har heldigvis indtil videre ikke betydet, at vi har mistet kunder. Men hvis problemerne med fragt bliver ved i lang tid, vil nogle kunder på et tidspunkt nok blive trætte af at vente, forudser Richard Fynbo.

Han kan under alle omstændigheder glæde sig over, at eksportmarkeder som Finland og Sverige køber mere marmelade i en tid, hvor folk ikke spiser i firmakantinen, men går i supermarkedet for at købe ind til madderne derhjemme. Og at der ikke er problemer med at få produkterne frem til aftagerne i Europa.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079