Schulstad solgte mere, men tabte 41 millioner
Minusset blev på næsten 41 millioner kroner, hvor der i 2018 var et underskud på cirka 14 millioner.
Nettoomsætningen steg fra 920 til 937 millioner kroner, viser det netop offentliggjorte 2019-regnskab.
Ifølge ledelsens bemærkninger skyldes underskuddet på 41 millioner blandt andet øgede investeringer i en mere effektiv produktion. Der er således i regnskabsåret foretaget investeringer i drifts- og produktionsanlægsmateriel for i alt 24,2 millioner kroner.
Også en omlægning af organisationen spiller ind, idet ejerne hos Lantmännen Unibake-koncernen har opdelt Danmark i to divisioner - friskbrød og frostbrød - hvilket har givet Schulstad omkostninger til omstrukturering og udbygning af kompetencer, hedder det i regnskabet.
En tilpasning af kapaciteten har betydet, at Schulstad i oktober sidste år meldte ud, at bageriet i Viborg forventes lukket ved udgangen af 2020.
Om Schulstads position på brødmarkedet skriver ledelsen:
- Den stigende nettoomsætning er et udtryk for, at selskabet vinder markedsandele i 2019 både på rug- og hvedebrød. Vi konsoliderer vores position som en meget klar markedsleder på posepakket friskbrød med en særlig stærk fremgang på rugbrød. Vi ser en vækst i vores mærkevarer og status quo på produktion af private label-produkter til detailhandlen.
- Både vores mærkevarer og vores private label er udfordret på lønsomheden, og der er et behov for bedre priser på posepakket friskbrød, hvis industrien skal være bæredygtig i fremtiden, konstaterer ledelsen også.