Easis har sat voldsomt fut under nyhederne
Det føler Easis-direktør Thomas Møberg sig helt overbevist om, efter at han og kollegaerne bare det seneste halve års tid er kommet på markedet med cirka 50 nyheder. Yderligere cirka 30 nyheder bliver lanceret i løbet af de næste tre-fire måneder, så Easis ved udgangen af 2020 har omkring 275 varenumre, forudser han.
Dermed er han også overbevist om, at 2020 økonomisk kommer til at overgå 2019, som ellers på både top- og bundlinje kan præstere de hidtil flotteste tal for Easis.
Overskuddet før skat voksede sidste år til 8,3 millioner kroner, en stigning på knap 300.000 kroner sammenlignet med 2018. Og bruttofortjenesten satte ny rekord med 16,8 millioner kroner, omkring en million mere end året før. Selve omsætningen ønsker Thomas Møberg ikke at oplyse, men den har aldrig været højere.
- Det er ikke mindst vores produktudvikling, der ligger bag fremgangen. Så mange nyheder givet helt klart omsætningen et boost. Når vi kommer med nyheder, bliver vi jo dem, folk snakker om ved middagsbordene fredag og lørdag, konstaterer Easis-direktøren.
Store investeringer på vej
Ikke mindst på onlinesalget kunne Easis sidste år notere sig en solid fremgang, og den stigning er fortsat ind i 2020, også efter coronas ankomst. Så meget, at Easis' samarbejdspartner, der står for at pakke og sende onlineordrerne, har måttet hyre flere ansatte, nævner Thomas Møberg.
Blandt de seneste Easis-nyheder er karameller, pandekagemix, sød chilisauce, rugsnacks med hamp samt vand med smag og tilsat fibre. Sidstnævnte produkt kom der to varianter af 1. maj, og samtidig kom to varianter af ice tea med koffein. Også fra 1. maj begyndte Hjem-Is at sælge is fra Easis.
- Det er tre af de istyper, vi lavede i forvejen, men i 2021 vil vi nok udvikle is specielt til Hjem-Is, fortæller Thomas Møberg.
- I 2021 vil vi også foretage store investeringer i udlandet. Det handler om at sætte skub i onlinesalget i en række lande via lokale hjemmesider. Varerne vil så blive sendt fra Danmark eller fra lagre i de pågældende lande; det har vi ikke lagt os fast på endnu.
- Allerede nu er vi Europas største inden for vores felt. Der findes selvfølgelig sukkerfri produkter som Pepsi Max, der har et større salg, men blandt de de fire-fem europæiske konkurrenter, der har et meget bredt udvalg af produkter, er vi de de største, tilføjer han.
Easis blev grundlagt i 1993 og har siden 2009 været ejet af familiekoncernen Koff, som også ejer Kohberg og Crispy Food Nordic.