23948sdkhjf

Norsk rigmand til kamp mod Netto

Odd Reitan, manden bag Rema 1000, blæser til krig på det danske discountmarked, som han vil have 25 procent af.
- Netto er flagskibet på lavpris i Danmark – vi vil være større.

Sådan lyder ”krigserklæringen” fra Odd Reitan over for Berlingske Nyhedsmagasin, som har lavet et længere interview med den norske milliardær (personlig formue: 8,5 mia. kr.) og indehaver af Rema 1000-butikkerne.

Forventer markedsandel på 25 procent
Rema 1000 åbnede tilbage i 1979 i Norge efter tysk forbillede (Aldi), men kom til Danmark i 1994, da Odd Reitan købte de 40 lavprisbutikker Prisa af Løvbjerg.

Antallet er i dag vokset til 206 danske Rema 1000-butikker, men markedsandelen er på bare 5,3 procent mod Nettos 13,4 procent.

Til gengæld har Rema 1000 firedoblet sin omsætning i Danmark siden 2000, og Odd Reitar sætter sig ikke beskedne mål.

Kæden skal i de kommende år opnå en markedsandel på 25 procent på det danske marked, som ifølge nordmanden ikke kan bære det store udvalg af discountkæder i fremtiden.

Det ordner sig selv
- Det er et lille land, og der vil ikke være plads til så mange spillere som i dag. Danmark er lille geografisk. Vi har f.eks. kun et lager her, hvor vi i Norge har vi fem. Det handler om top-logistik, en god franchiseløsning med megen egeninteresse og et godt koncept.

Netop franchisekonceptet anser Odd Reitar for Rema 1000’s største fordel. Og så forudser han en kommende krig på discountmarkedet.

- Ja. Og der vil blive større forskelle på, hvad de enkelte discountkæder tilbyder. Nogle af dem vil få et twist – en forskellighed. Hvis alle bliver lige, bliver det kedeligt for publikum. Det ordner sig selv, konstaterer den farverige norske købmand.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109