Norsk rigmand til kamp mod Netto
Odd Reitan, manden bag Rema 1000, blæser til krig på det danske discountmarked, som han vil have 25 procent af.
Sådan lyder ”krigserklæringen” fra Odd Reitan over for Berlingske Nyhedsmagasin, som har lavet et længere interview med den norske milliardær (personlig formue: 8,5 mia. kr.) og indehaver af Rema 1000-butikkerne.
Forventer markedsandel på 25 procent
Rema 1000 åbnede tilbage i 1979 i Norge efter tysk forbillede (Aldi), men kom til Danmark i 1994, da Odd Reitan købte de 40 lavprisbutikker Prisa af Løvbjerg.
Antallet er i dag vokset til 206 danske Rema 1000-butikker, men markedsandelen er på bare 5,3 procent mod Nettos 13,4 procent.
Til gengæld har Rema 1000 firedoblet sin omsætning i Danmark siden 2000, og Odd Reitar sætter sig ikke beskedne mål.
Kæden skal i de kommende år opnå en markedsandel på 25 procent på det danske marked, som ifølge nordmanden ikke kan bære det store udvalg af discountkæder i fremtiden.
Det ordner sig selv
- Det er et lille land, og der vil ikke være plads til så mange spillere som i dag. Danmark er lille geografisk. Vi har f.eks. kun et lager her, hvor vi i Norge har vi fem. Det handler om top-logistik, en god franchiseløsning med megen egeninteresse og et godt koncept.
Netop franchisekonceptet anser Odd Reitar for Rema 1000’s største fordel. Og så forudser han en kommende krig på discountmarkedet.
- Ja. Og der vil blive større forskelle på, hvad de enkelte discountkæder tilbyder. Nogle af dem vil få et twist – en forskellighed. Hvis alle bliver lige, bliver det kedeligt for publikum. Det ordner sig selv, konstaterer den farverige norske købmand.