Danpo tredoblede sit overskud
Omsætningen steg fra 1,97 til 2,29 milliarder kroner.
Ifølge ledelsens kommentarer i årsrapporten skyldes fremgangen især et øget salg til danske kunder af ferske produkter samt fremgang i salget af forædlede produkter til eksportkunder .
- Forbruget af kylling udvikler sig fortsat positivt på trods af et fald i danskernes forbrug af animalsk protein. Specielt kategorien for kølet kylling er i stor vækst i Danmark, primært drevet af kylling-varemærker med langsommere voksende racer og med fokus på bedre dyrevelfærd, nævner ledelsen.
- Til trods for det voksende marked for kylling, så er udbuddet af konventionelle kyllinger i Danmark stadig mange gange større end efterspørgslen, hvilket presser priserne kraftigt. Over 90 % af kyllingsalget i Danmark i 2019 var stadig konventionelle kyllinger.
- Danpo oplevede i 2019 en meget kraftig stigning i salget specielt til det ferske danske marked, men denne meget store stigning gav desværre en del udfordringer i produktionen, og dertil ekstra omkostninger og leveringsudfordringer, står der også i regnskabet.