23948sdkhjf

Uhrenholt havde igen stort millionunderskud - men nu er skuden vendt

Den fynske fødevarekoncern Uhrenholt tabte i 2019 næsten 32 millioner kroner, og dermed har der i de tre seneste regnskabsår været et samlet underskud på over 110 millioner, viser det netop offentliggjorte regnskab for F. Uhrenholt Holding.

Alligevel er der tilfredse miner i koncernhovedkvarteret, hvor ledelsen føler sig overbevist om, at skuden nu er vendt i en "markant turnaround". De svære år med underskud er fortid, konstaterer Uhrenholt i en pressemeddelelse, hvoraf det fremgår, at koncernen har sat punktum for en omfattende oprydning, som i 2020 slår igennem med stor effekt.

- Vi har brugt de seneste år på at trimme organisationen med 100 procent fokus på vores kerneforretning, som er global handel med mejeriprodukter og frosne grøntsager samt
udvikling af egne brands. Alle markeder performer bedre end budgetteret, og jeg forventer på den baggrund, at vi kommer ud af 2020 med et resultat, som bliver et af de bedste i Uhrenholt-koncernens historie, siger topchef Sune Uhrenholt.

Han peger på, at de to divisioner Consumer og Trading, der udgør Uhrenholts kerneforretning, begge udvikler sig positivt og bidrager ligeligt til koncernens markante fremgang. Med mere end halvdelen af regnskabsåret afviklet forventer Uhrenholt i 2020 at opnå "et betydeligt tocifret millionoverskud".

Rusland-exit gav underskud
Tabet på 31,9 millioner kroner i 2019 skyldtes i høj grad, at en omfattende oprydning med frasalg og nedlukning af aktiviteter i Rusland kostede Uhrenholt et tab på 30 millioner kroner, oplyser koncernen.

Sune Uhrenholt lægger ikke skjul på, at aktiviteterne i Rusland har været en tung klods om benet, siden den russiske regering i 2014 valgte at forbyde import af visse føde- og
landbrugsvarer fra EU. Men med udgangen af 2019 er Rusland et afsluttet kapitel.

Samtidig er alle administrative funktioner nu samlet i Middelfart efter flytning af koncernens af salgs- og logistiksupport, som var placeret i Aalborg.

Alt i alt har den positive udvikling betydet, at der er blevet oprustet på "strategisk vigtige positioner", og alene i Middelfart er der siden årsskiftet kommet 20 nye medarbejdere til. Uhrenholt beskæftiger nu godt 240 ansatte, hvilket er cirka 200 færre end før nedlukningen i Rusland.

Emborg op med 45 procent
En af årets succeshistorier er afsætningen af mejeri- og grøntsagsprodukter under varemærket Emborg, som er vokset med 45 procent. Salgstallene er positive i alle regioner, men særligt Sydøstasien skiller sig ud, oplyser koncernen.

- For Uhrenholt er den aktuelle succes i Sydøstasien resultatet af 10 års målrettet forretningsudvikling. Da mange andre havde fokus på Kina, valgte vi i Middelfart at satse på
lande som Malaysia, Thailand, Singapore og Filippinerne. Det har vist sig at være en vigtig strategisk beslutning, hedder det i pressemeddelelsen.

Efter flere år med øget salg er Asien i dag Uhrenholts største marked, og mere end en fjerdedel af Emborg-brandets vækst kommer fra produkter, som er lanceret inden for de seneste 36 måneder.

Emborg er et af tre varemærker, som Uhrenholt sælger sine varer under. De to andre er Friendship og Amigo, og produkterne sælges desuden som råvarer og industrielt salg.

Omsætningen har i årevis ligget stabilt lige omkring 2,3 milliarder kroner, og det var igen tilfældet i 2019.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078