23948sdkhjf

Danskerne er stolte af øl og smør

Listen over de lokale fødevarebrands, som danskerne er mest stolte over at bidrage med til verdenshandlen toppes af smør, øl og chokolade.
Det drejer sig om Lurpak, Carlsberg og Anthon Berg - brands, der er med til at skabe en særlig dansk identitets- og nationalfølelse. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Userneeds for Arla, skriver Huset Markedsføring.

Seks ud af ti vælger Lurpak
Seks ud af ti danskere peger på Lurpak, når de bliver bedt om at pege på det danske fødevaremærke, som Danmark kan være mest stolt af at eksportere.

Nummer to på listen er Carlsberg, der følges op af chokolademærket Anthon Berg på en tredjeplads.

Fødevarer udtrykker værdier
Ifølge professor og ekspert i forbrugeradfærd Torsten Ringberg fra CBS er det ikke et tilfælde, at det lige netop er disse brands, der udpeges.

- Lurpak, Carlsberg og Anthon Berg er brands, der gør os stolte og påvirker os emotionelt, blandt andet fordi det er brands, som vi har kendt i generationer, og som derfor er velforankrede i den danske kultur. Mange vil for eksempel forbinde Lurpak-brandet med kongeriget og det lille land. Dansk smør er derfor medvirkende til at skabe en særlig identitets- og nationalfølelse hos forbrugerne, siger han.

Danskernes Top 9
Undersøgelsen, der er foretaget af analyseinstituttet Userneeds, er baseret på 1000 interviews blandt et repræsentativt udsnit af danskere i alderen 18-65 år.

Deltagerne fik stillet spørgsmålet: Hvilke af følgende fødevaremærker synes du, Danmark kan være stolt af at eksportere ?

Resultatet blev som nævnt Lurpak, Carlsberg og Anthon Berg på 1., 2. og 3. pladsen, efterfulgt af Tulip, Schulstad, Castello, Danæg, KiMs og Karen Volf.

3,3 % valgte andre fødevarebrands, mens 6,6% ikke kunne pege på nogen af de ovenstående.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093