Coca-Cola klar til at svinge sparekniven
På trods af fremgang i omsætningen faldt læskedrikgigantens indtjening markant i 2011, og det medfører en ny global spareplan.
Det er 71 procent lavere end fjerde kvartal af 2010 og medfører, at læskedrikgiganten samlet set går 27 procent tilbage på bundlinjen med et resultat for hele 2011-regnskabsåret på $8.634 mio.
Med til historien hører, at Coca-Cola havde et særdeles godt år i 2010, hvor regnskabet blev påvirket af flere enkeltstående indtægter, hvorfor en direkte sammenligning kan være svært at foretage.
Aktieanalytikerne reagerede da også overvejende positivt på det ny Coca-Cola-regnskab, som markerer afslutningen på den fireårsplan, der skulle reducere omkostningerne med $400-500 mio. Dette har Coca-Cola til fulde realiseret, men nu iværksættes så en ny spareplan.
Tyskland trækker læsset i Europa
Det nye “Productivity and Reinvestment”-program skal sørge for besparelser på op mod $650 mio. ved udgangen af 2015.
- Jeg er glad for at kunne konstatere, at Coca-Cola fortsætter sit momentum mod at realisere vores 2020-vision med et stærkere brand, klare strategier og en velfokuseret udførelse mod yderligere vækst, konstaterer adm. direktør Muhtar Kent.
Væksten i fjerde kvartal blev især drevet af Thailand (33 %), Indien (15 %), Kina (13 %) og Argentina (12 %).
Den samlede vækst i Europa var på 2 procent med Tyskland (9 %) som den største drivkraft.