23948sdkhjf

Læderninjas Glanskugler og alle de andre: Julebryg sætter ny rekord

De danske bryggerier har i år - indtil videre - sendt 402 julebryg på markedet. Dermed sætter antallet af julebryg ny rekord, viser en analyse udarbejdet af Beerticker for Bryggeriforeningen. Sidste år var tallet 394.

Siden år 2000 har bryggerierne lanceret næsten 1.200 forskellige julebryg, hvoraf en tredjedel fortsat er på markedet. I år har hele 118 nye bryg set dagens lys i julemørket.

Traditionelt udgør julebryg en meget væsentlig andel af årets omsætning for de danske bryggerier. Men i år er de hårdt udfordret af coronakrisens restriktioner med blandt andet lukninger af restauranter, caféer og barer. En undersøgelse blandt Bryggeriforeningens medlemmer fra november viste allerede på det tidspunkt – inden de skærpede restriktioner – at halvdelen af bryggerierne forventede at brænde inde med julebryg i januar.

- Det er formidabelt at opleve, at bryggerierne tilbyder flere julebryg end nogensinde. Jeg håber, at øl-nyderne vil tage rigtigt godt imod dem og gøre de pessimistiske forventninger til skamme. Man kan jo også godt nyde julebryg derhjemme, siger Bryggeriforeningens direktør, Niels Hald, i en pressemeddelelse.

Flest julebryg i 2020 er lanceret af Det Lille Bryggeri med 17 varianter. Derefter følger To Øl og Thisted Bryghus med henholdsvis 16 og 15.

Også på juleøl-området er der kreativitet i navngivningen - eksempelvis med ”Det Stive Rensdyr” fra Thyras Bryg og ”Læderninjas Glanskugler” fra Ølluminati.

Dåseøl vinder større og større udbredelse, og Flying Couch Brewing har taget konsekvensen og lanceret en julekalender med 24 øl i et langt rør på 2,7 meter.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078