Investeringer kaster skygger over Hanegals regnskab
Det har været et travlt år for ejerne af den økologiske fødevareproducent Hanegal. Der er blandt andet investeret i nyt maskinel, stiftet nyt selskab og købt nyt brand.
Derfor er bundlinjen skrumpet ind til 341.000 kr. i regnskabsåret 2019/20. Året før var den på 1,1 mio. kr.
”Hanegal har i regnskabsperioden investeret kraftigt i organisation, produktudvikling og en revitalisering af Hanegal-varemærket. Der er i årets løb opnået en række forbedringer af driften, men investeringerne i fremtidens fundament betyder, at dette ikke afspejles i årets resultat,” som det beskrives i ledelsesberetningen.
Det drejer sig blandt andet om opkøbet af veganermærket Fairdig og det nye datterselskab Hanegal Live, der skal drive Hanegals tilstedeværelse på markeder, festivaler og events rundt om i landet med en konvoj af foodtrucks.
Coronakrisen kan mærkes
Det er dog ikke kun investeringer i koncernens udvikling, der trækker indtjeningen ned hos virksomheden, der satser på et næsten udelukkende vegansk sortiment inden 2030.
”Samtidig er årets resultat negativt påvirket af covid-19-relateret omsætningsnedgang inden for Food Service-segmentet i perioden april-juni 2020. Resultatet betragtes som mindre tilfredsstillende – dette skal dog ses i lyset af covid-19-påvirkningen,” står der i ledelsesberetningen.
Hanegal har en ambition om, at 85 pct. af produktionen skal være plantebaseret i 2030. I det netop afsluttede regnskabsår 2019/20 var andelen 35 pct.
Mio. kr. | 2019/20 | 2018/19 |
---|---|---|
Bruttofortjeneste | 26,3 | 25,0 |
Resultat af primær drift (ebitda) | 3,8 | 4,2 |
Resultat før skat | 0,2 | 1,4 |
Årets resultat | 0,3 | 1,1 |
Balancesum | 37,5 | 34,7 |
Egenkapital | 13,6 | 13,3 |
Antal ansatte | 49 | 46 |
Regnskabsåret blev afsluttet 30. juni 2020. |