23948sdkhjf

Investeringer kaster skygger over Hanegals regnskab

Det har været et travlt år for ejerne af den økologiske fødevareproducent Hanegal. Der er blandt andet investeret i nyt maskinel, stiftet nyt selskab og købt nyt brand.

Derfor er bundlinjen skrumpet ind til 341.000 kr. i regnskabsåret 2019/20. Året før var den på 1,1 mio. kr.

”Hanegal har i regnskabsperioden investeret kraftigt i organisation, produktudvikling og en revitalisering af Hanegal-varemærket. Der er i årets løb opnået en række forbedringer af driften, men investeringerne i fremtidens fundament betyder, at dette ikke afspejles i årets resultat,” som det beskrives i ledelsesberetningen.

Det drejer sig blandt andet om opkøbet af veganermærket Fairdig og det nye datterselskab Hanegal Live, der skal drive Hanegals tilstedeværelse på markeder, festivaler og events rundt om i landet med en konvoj af foodtrucks.

Coronakrisen kan mærkes

Det er dog ikke kun investeringer i koncernens udvikling, der trækker indtjeningen ned hos virksomheden, der satser på et næsten udelukkende vegansk sortiment inden 2030.

”Samtidig er årets resultat negativt påvirket af covid-19-relateret omsætningsnedgang inden for Food Service-segmentet i perioden april-juni 2020. Resultatet betragtes som mindre tilfredsstillende – dette skal dog ses i lyset af covid-19-påvirkningen,” står der i ledelsesberetningen.

Hanegal har en ambition om, at 85 pct. af produktionen skal være plantebaseret i 2030. I det netop afsluttede regnskabsår 2019/20 var andelen 35 pct.

Hanegal A/S
Mio. kr. 2019/20 2018/19
Bruttofortjeneste 26,3 25,0
Resultat af primær drift (ebitda) 3,8 4,2
Resultat før skat 0,2 1,4
Årets resultat 0,3 1,1
Balancesum 37,5 34,7
Egenkapital 13,6 13,3
Antal ansatte 49 46
Regnskabsåret blev afsluttet 30. juni 2020.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.114