Jysk bryghus gav den ekstra gas, da Natholdet ringede
På trods af corona og mere end en fordobling af produktionen af bryghusets fem juleøl i forhold til 2019 kan Viborg Bryghus i år melde udsolgt af juleøl på flaske 14 dage inden juleaften.
Det oplyser bryghuset i en pressemeddelelse, hvoraf det fremgår, at Viborg Bryghus hen over hele året har oplevet "en imponerende efterspørgsel". Den har betydet, at salget samlet sets er øget med næsten 80 procent.
- Det er nærmest sentimentalt, at vi står her i dag og kigger på vores lager, som er 99 procent ryddet for juleøl. Vi har nogle få ordrer tilbage, som skal pakkes tirsdag og sendes af sted til dem, der var heldige at få bestilt fredag, siger direktør Kasper R. Nielsen.
- Det har været et fuldstændig vildt år, hvor vi ad flere omgange har stået og været noget nervøse, når den ene restriktion efter den anden ramte landet, og senest da Viborg Kommune fik lagt skrappere restriktioner ned over sig i torsdags. Men folk i Viborg Kommune passer godt på os, og det er vi henrykte over, tilføjer han.
Produktionen af årets juleøl planlagde Viborg Bryghus før sommerferien, hvor verden så lidt lysere ud, end den gør nu.
- Da vi sad en lun majdag og lagde sidste hånd på produktionsplanerne, syntes jeg nok, vi var lidt ambitiøse i forhold til tidligere år. Jeg har været med i snart 13 år, og jeg har aldrig lavet en produktionsplan med så mange bryg juleøl, som i år, siger driftschef Hans Jørgen Poulsen.
- Men allerede dengang sad vi med en god følelse i kroppen. Vi tog et stort sats, fordi vi netop troede på, at vi kunne gøre det. Kun en måned efter færdiggørelsen af produktionsplanen ringede Carsten Berthelsen (øl-ekspert kendt fra Natholdet på TV2, red.), for at købe Jule Bocken til Natholdets Julekalender. Vi kiggede på hinanden på kontoret, rettede i produktionsplanen, som i forvejen var ambitiøs, og skruede den lige op med yderligere 25 procent, konstaterer driftschefen.