23948sdkhjf

Ny chokoladeboss skal sikre mere salg

Efter at have brugt de seneste tre-fire år på at udvikle de interne linjer, er slik- og chokoladeproducenten Toms nu klar til at sætte fut i salget.

Og det er ikke mindst derfor, koncernen fredag offentliggjorde tyske Annette Zeipel som ny topchef, fortæller bestyrelsesformand Henrik Brandt til Food Supply.

- Vi har fået vores supply chain effektiviseret og moderniseret, ikke mindst med en helt ny fabrik i Polen. Nu skal vi have et stærkere fokus på kommercielle aktiviteter, og Annette Zeipel har en spændende, kommerciel profil, der passer godt til vores forandringsrejse.

- Hun er jo en kvinde, der er godt skolet inden for fast moving consumer goods og i konfekturebranchen, efter at hun har tilbragt de seneste 20 år hos Wrigley og Mars, siger Henrik Brandt.

- Hvad skal hun først og fremmest have fokus på, når hun begynder 1. februar?

- Hun skal sætte sig ned og sætte sig ind i vores virksomhed og lære teamet at kende. Og så skal de sammen lave en fælles plan for, hvordan vi kommer videre herfra, svarer bestyrelsesformanden. 

Masser af kapacitet

Toms Gruppen har masser af kapacitet at gøre godt med, efter at koncernen i 2019 lukkede sin chokoladefabrik i Tyskland og byggede en ny i Polen.

Det var en transformation, der samlet set kostede omkring 80 millioner kroner, fortalte den nu tidligere topchef, Carsten Lyngså Thomsen, i april sidste år til Food Supply.

- Det er dyrt at lukke en fabrik og bygge en ny, men det har betydet, at vi nu har en konkurrencedygtig produktionsplatform. Også fordi vi samtidig har investeret på vores slikfabrik i Hvidovre, nævnte han.

Carsten Lyngså Thomsen blev fyret i juni, og bestyrelsesformand Henrik Brandt lod allerede dengang forstå, at der nok ville gå adskillige måneder, før afløseren var fundet.

- Hvor mange emner har I haft i kikkerten?

- Det er jo en proces, når man har et headhunterfirma til at hjælpe. Først kommer der en bruttoliste med x antal navne på, så fokuserer man på tre-fire-fem stykker, og så bliver det til tre. Og så ender man med den, man synes passer bedst, konstaterer han.

Valget af Annette Zeipel hænger også sammen med, at hun har masser af erfaring med at bygge brands op hos Mars, nævner formanden.

Selv siger Annette Zeipel i en pressemeddelelse, at hun naturligvis kender Toms, og at hun har fulgt virksomheden som branchekollega og konkurrent gennem årene:

- Jeg glæder mig virkelig til at sætte mig i spidsen for en ikonisk virksomhed som Toms med stærke markedspositioner, unikke brands og produkter af høj kvalitet – og stadigvæk med et betydeligt markedspotentiale for yderligere styrkelse og vækst. 

Læs mere om: toms
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.114