Netto hjælper Dansk Supermarked dobbelt
Netto bidrog positivt til resultatet for 2011 hos Dansk Supermarked i mere end én forstand.
Det positive resultat blev for en stor dels vedkommende oppebåret af engangsindtægterne ved salget af Netto Foodstores Limited i Storbritannien i april på 3,8 mia. kr.
Til gengæld betød salget, at den samlede omsætning faldt med 7 procent. Korrigeret for salget af den britiske del af Netto-forretningen, bød 2011 på en omsætningsstigning på 1 procent.
Discount i fortsat fremgang
Også i Danmark var Netto en positiv faktor for Dansk Supermarked, som fortsat må konstatere en nedgang i forbruget fra de almindelige supermarkeder som Føtex, mens der i stedet er vækst i discountkæderne.
I løbet af 2011 blev der åbnet 84 nye butikker, hvoraf 67 var uden for Danmark og to butikker blev lukket. Salget af Netto Foodstores Limited, UK reducerede det samlede antal butikker med 195 og bragte det samlede antal ned på 1.303, oplyser koncernen.
Med en omsætningsandel på 16 procent udgør Dansk Supermarked det tredje største forretningsområde i A. P. Møller-Mærsk Gruppen – kun overgået af Maersk Line, Safmarine, MCC og Seago Line (40 procent) og Maersk Oil (20 procent).