Klumme: Alle fødevarer er ikke ens
Landbrug & Fødevarer har fået lavet en forbrugerundersøgelse, som kigger på forskellige hovedprodukter i forhold til forbrugernes præferencer.
En fødevare er ikke bare en fødevare og en forbruger er ikke bare en forbruger.
Når forbrugerne står i butikken og skal vælge, om det skal være æbler eller pærer - den franske leverpostej eller grovhakkede leverpostej, så er der forskellige parameter, som er afgørende for valget.
Landbrug & Fødevarer har fået lavet en forbrugerundersøgelse, som kigger på forskellige hovedprodukter i forhold til forbrugernes præferencer.
Ikke overraskende så har de danske forbrugere generelt meget fokus på prisen, når der købes mad. Dette er skarpt efterfulgt af, at varerne skal være friske. Herefter kommer parametre såsom smag, sundhed, økologi samt at det er dansk. Miljøhensyn og dyrevelfærd ligger nederst på listen og har kun lille betydning for forbrugernes valg af fødevarer. Det er dog vigtigt at stikke spaden dybere og kigge på de enkelte produkter, da der er stor forskel på, om der købes æbler eller mælk.
Svinekød skal være dansk
Der er dog store forskelle mellem de forskellige produkter, og kød er ikke bare kød. Når det drejer sig om svinekød, så er det om det er sundt (lav fedtprocent), og om det er dansk produceret, som har størst betydning, når forbrugeren står i butikken. Prisen er lige pludselig kun den fjerde vigtigste parameter. Dyrevelfærd spiller også en større rolle, mens økologi har mindre betydning end for den samlede vurdering af fødevarer.
Oksekød skal være sundt
Når det drejer sig om oksekød, så er det sundhed (lav fedtprocent) som træder frem som det absolut vigtigste, når varen vælges i butikken. Her er det hovedsageligt kvinderne, som har fokus på sundhed, hvor over en fjerdel af kvinder ser sundhed, som det der har størst betydning, når der købes oksekød. Prisen er kun den tredje vigtigste parameter. Mændene har langt større fokus på pris end kvinder og er tilsyneladende villige til at købe kød med en højere fedtprocent, hvis prisen er tilsvarende lavere. Smag er kun den femte vigtigste parameter, og her betyder det langt mere for mænd end kvinder.
Fjerkræ skal have en høj fødevaresikkerhed
Hvad angår fjerkrækød, så er det et helt tredje parameter, som har størst betydning for forbrugeren. Fødevaresikkerhed spiller den vigtigste rolle. Sundhed og smag har derimod kun en meget lille betydning, når der købes fjerkrækød. For de tre hovedkødtyper (svin-, okse- og fjerkrækød) har dyrevelfærd størst betydning for fjerkrækød, men betydningen er dog fortsat relativ lav med under en tiendedel. Specielt for mændene betyder dyrevelfærd ikke særlig meget, når de vælger kød i butikken.
Mejeriprodukter skal være økologiske
Når danskerne står ved kølemontren og kigger på mejeriprodukter, så går de efter den økologiske variant. Økologi er meget fremtræden parameter skarpt efterfulgt af pris og friskhed. Sundhed - herunder fedtprocenten - har også betydning for valget af mejeriprodukter. Kvinderne har også her langt større fokus på sundhed end mændene. Fødevaresikkerhed, miljøhensyn og dyrevelfærd er der kun få procent, som peger på, at det har betydning for køb af mejeriprodukter.
Frugt og grønt skal være frisk
De vegetabilske produkter skal være friske, når forbrugernes bliver spurgt. Over halvdelen peger på, at friskhed er det vigtigste, når man køber frugt og grønt. Økologi er det, som betyder næstmest ved køb af frugt og grønt, men det er dog kun lidt over en tiendedel, som peger på det. Overraskende er det måske, at kun 3,5 pct. peger på fødevaresikkerhed herunder pesticidrester, som betydende for valget af fødevarer. Specielt set i lyset af at der er langt flere pesticidrester i udenlandsk frugt og grønt i forhold til hjemmedyrkede produkter.
Vær skarp på hvad du sælger og til hvem
Det er forskellige ting, som forbrugeren tænder på alt efter, hvilket produkt de køber, derfor er det også helt afgørende at være skarp på målgruppen og hvad du vil med fødevaren. Hvem henvender dit produkt sig til – kvinder eller mænd – unge eller ældre. Hvis man sætter sig ind i forbrugerens sted og er skarp på målgruppen, så kan salget optimeres.