Burger King vil fordobles i Danmark
Den populære burgerkæde har fået ny chef for Danmark og han tager arbejdspladser og planer om vækst med sig til landet.
Det siger Jerry Gamez, der som nyansat general manager har det overordnede ansvar for burgerkædens restauranter i både Nederlandene, Norge, Sverige og Danmark, til Food Supply.
- Vi ved, at danskerne foretrækker flammegrillede burgere. Vores udfordring er, at danskerne ikke har nok steder med adgang til vores produkter, konstaterer Jerry Gamez, der er flyttet med sin familie fra West Palm Beach i Florida til Amsterdam for at være tættere på de nordeuropæiske markeder.
Vil fordobles på fem år
Burger King åbnede sidste år to restauranter i Danmark og er dermed oppe på 31 i alt herhjemme. 23 af disse er åbnet inden for de sidste fem år, men det får ikke burgerkæden til at stoppe op.
- Vi kommer til at vokse her i Danmark, hvor der vil åbne nye restauranter. Vores plan er, at vi skal fordobles inden for de næste 4-5 år, siger Jerry Gamez med det forbehold, at væksten naturligvis skal drives sammen med burgerkædens franchisetagere.
Nye restauranter skaber flere arbejdspladser
Det er tydeligt, at Jerry Gamez virkelig brænder for at sprede det positive budskab, som ikke kun skal komme Burger King til gode.
- For hver eneste restaurant, vi åbner, skaber vi omkring 45-50 nye arbejdspladser. Det er jobs, der henvender sig til de unge, som er dem, der har allermest brug for det. I USA hører man hele tiden om nedskæringer. Her får jeg muligheden for at komme til Danmark og sige: Vi åbner nye restauranter og skaber masser af arbejdspladser. Det, synes jeg, er fantastisk, siger Jerry Gamez, før han opsummerer:
- Det er godt for Danmark, det er godt for forbrugerne og det er godt for vores virksomhed.
Danskerne vil have fuldkorn
Som nyansat general manager er det stadig svært for Jerry Gamez at pege på detaljerede forskelle mellem eksempelvis de danske og amerikanske forbrugere, men alligevel har burgerkæden dog taget visse hensyn til de danske forbrugere, påpeger kæden senior marketingchef, Melina Aristiadou.
- Der er selvfølgelig en produktbase, som er den samme uanset, hvor man er. Det gælder eksempelvis vores Whopper. Men i Danmark er der også en efterspørgsel efter sundere brød, og det er derfor, vi har lanceret en fuldkornsbolle. Det er simpelthen en konsekvens af de danske forbrugeres ønsker og det er ikke noget, du eksempelvis vil finde i Storbritannien, hvor der ikke er samme behov for det, siger hun.
På samme måde har Burger King tænkt sig at inddrage forbrugerne, når det kommer til valg af location for de nye restauranter, som det også var tilfældet med de seneste åbninger i henholdsvis Slagelse og Næstved, som blandt andet blev valgt efter massive opfordringer på Facebook.
- Vores superfans hjælper ved at fortælle os, hvor vi skal åbne nye restauranter henne. Selvfølgelig har vi vores egne interne processer, hvor vi analyserer markedet og forretningsmodellen, men vi lytter også altid til kunderne, understreger Jerry Gamez.