Dansk rykind på svensk gastro-messe
20 danske virksomheder har meldt deres ankomst, når den store hotel-, restaurant- og storkøkkenmesse GastroNord løber af stablen i slutningen af april.
GastroNord og Vinordic er med i alt 38.000 besøgende størst i Norden inden for Horeca (hotel, restaurant, catering). Branchen er en af de største i Sverige med en omsætning på ca. 30 mia. SEK og beskæftiger på ca. 145.000 personer.
To danske fællesstande
GastroNord, der finder sted på lige årstal, har denne gang 20 danske virksomheder blandt udstillerne. Heraf er de otte repræsenteret på en fællesstand med økologiske varer i regi af Dansk Landbrug og Fødevarer.
En anden, mindre dansk fællesstand er domineret af kød- og røgvarer – her udstiller bl.a. BPI, Deli Food og C.J.Nielsen. Men kød og økologiske produkter bliver også vist af danske udstillere uden for de to fællesstande, ligesom danske virksomheder også præsenterer storkøkkenudstyr og arbejdstøj.
Messeudvikling
For at gøre messen til et endnu mere effektivt mødested etableres et antal specialbyggede møderum, og med et nyt mødebookingsystem, InvitePeople, kan både besøgende og udstillere forhåndsbooke møder op til selve messen.
De besøgende kan planlægge deres messebesøg, og udstillerne kan se, hvilke gæster der kommer hvornår.
Gastronomic Week
Med inspiration både fra den københavnske modeuge og den succesfulde Stockholm Design Week i forbindelse med den årlige møbelmesse, etableres nu samtidig med GastroNord ’Gastronomic Week’ i Stockholm.
Konceptet er, at udstillere, toneangivende besøgere, relevante organisationer mv. efter endt messedag afholder produktpræsentationer, seminarer, workshops eller blot selskabeligt mingle inde i Stockholm. I sagens natur vil disse aftenarrangementer i høj grad dreje sig om god mad og god vin.