Nowaco leverer det bedste resultat i 48 år
Aalborg-virksomheden Nowaco, der handler med fødevarer i hele verden, kom ud af 2020 med sit hidtil bedste resultat siden etableringen i 1972.
Trods turbulens på de internationale markeder, forårsaget af ikke mindst corona, svinepest og fugleinfluenza, landede Nowaco et rekordresultat på 60,2 millioner kroner før skat.
Omsætningen krøb igen under de tre milliarder og endte i 2020 på 2,7 millarder efter at have været på 3,03 milliarder året før.
- Vi er meget tilfredse med resultatet – og også en smule lettede over at være kommet så
godt igennem året. Det har været blandt de mest turbulente år, som jeg kan huske, og det
bekræfter, at vi er gode til risikostyring og befinder os godt i et skiftende marked, siger
administrerende direktør Katja Nowak Nielsen i en kommentar til regnskabet.
- Vi har foretaget nogle strategiske tiltag, der blandt andet har betydet, at vi har haft fokus på vores risikoprofil, og det afspejler sig naturligt på toplinjen – og ikke mindst i resultatet
- Dermed har det været muligt at fokusere yderligere på udvalgte kunder og markeder – og det har vist sig at være den helt rigtige strategi, tilføjer hun.
To direktører
Internt er der sket en forandring på chefkontorerne, hvor Nowaco tidligere har haft fire direktører i direktionen, men nu nøjes med to kommercielle direktører - Katja Nowak Nielsen og Tom Leth Jensen.
. Det passer rigtig godt til vores dna som handelsvirksomhed og bidrager til hurtigere beslutningsveje og agilitet. Selv om vi kontinuerligt bliver større som koncern, skal vi stadig kunne omstille os hurtigt i takt med, at markedsforholdene ændrer sig, siger Katja Nowak Nielsen.
Hun nævner også, at netop omstillingsparathed har været kendetegnende for Nowacos medarbejdere i forbindelse med corona, hvor rekordresultatet er skabt på trods af lockdown og hjemmearbejde.
Allerede inden covid-19 havde koncernen implementeret en ny digital platform til
understøttelse af den globale forretning.
- Det øgede fokus på digitalisering har blandt andet skabt en nærhed med vores udenlandske kontorer, som vi ikke har oplevet tidligere, konstaterer Katja Nowak Nielsen.