Tomex kigger på fjerne markeder
Den nordjyske fødevarehandelsvirksomhed har startet ny virksomhed i Serbien og fokuserer samtidig på vækstmarkederne i både Fjernøsten og Mellemøsten.
- Det har vi aldrig forsøgt os med før, og vi har da fået en del lussinger ud af det. Men med overskuddet håber vi, at vi har taget de lærerige tæsk, vi skulle have, selv om det ikke er stort nok til at dække den første tid med underskud endnu, fortæller adm. direktør og stifter Tom Andersen til Food Supply.
Læs også: Tomex udnytter finanskrisens følger
Han har netop været en tur i Serbien for at inspicere forholdene og kan konstatere, at der stadig er stor forskel på vest og øst i Europa. Af samme grund har Tomex kontorer i både Polen, Makedonien og Ungarn foruden Serbien, mens ”det gamle Europa” alene betjenes fra hovedkontoret i Aalborg.
- Det gamle Europa er blevet så lille, at vi ikke kan se nogen grund til at have mere end ét kontor der. Det er et helt rigtigt og åbent marked, fortæller Tom Andersen.
Han fortæller, at det især er Fjernøsten og Mellemøsten, der er interessante markeder for Tomex, som hele tiden holder øje med, hvor væksten bevæger sig hen.
Læs også: Tomex satser på detailmarkedet
- De steder, hvor der er meget vækst, er interessante for os. De markeder, der er psykologisk længst væk for vores leverandører, er de mest interessante. Fjernøsten og Mellemøsten er store og interessante områder for os, siger Tom Andersen og fortsætter uddybende:
- Når vi sagde Asien i gamle dage, mente vi bare Japan. Nu er der både Kina, Vietnam, Laos, Cambodia, Indonesien og forskellige andre lande, hvor der er en åbning for, at man kan lave forretninger. Indien er også begyndt at åbne op for import de sidste ti år, mens de tidligere har været meget restriktive.
Tomex har i dag omkring 70 ansatte og omsatte i 2010/11 for 945 mio. kr., hvilket var tæt på rekordåret 2007/08, hvor Aalborg-virksomheden nåede op på 1.053 mio. kr. i nettoomsætning.