23948sdkhjf

Effektiv bryggerivirksomhed på flere fronter

2011-resultater bekræfter Carlsbergs position som den mest effektive globale brygger.
Hovedpunkter for den danske bryggerigigant kan sammenfattes til:

• Energiforbruget faldt 9,3%
• Vandforbruget faldt 5,6%
• CO2-udledningen faldt 8,3%
• Indførelsen af den nye bygsort null-LOX øger produktionen og sparer energi
• Vandforbruget pr. hl produceret øl faldt til 3,3 hl fra 3,5 hl i 2010

2011 - et skelsættende år
2011 var et skelsættende år for Carlsberg-gruppen med hensyn til at fremme, fremskynde og forankre Gruppens otte CSR-områder i hele den verdensomspændende organisation.

Det fik vi anerkendelse for i form af en placering blandt de fem bedste inden for vores kategori på Newsweek Green Rankings 2011-liste, hvor vi opnåede den højeste score blandt de globale bryggerier med hensyn til miljøstyring og miljøbelastning.

Janda Campos, VP Corporate Social Responsibility and Public Affairs i Carlsberg-gruppen, har følgende kommentar til resultaterne:

- Vi er meget tilfredse med vores fremskridt med hensyn til at integrere CSR i hele værdikæden. Vi ved, at vores langsigtede succes ikke afhænger af vores vækst, men af at vi formår at vokse på en ansvarlig måde. I 2011 nåede vi nogle væsentlige milepæle på mange af vores lokale markeder. Det mest opsigtsvækkende resultat finder vi i Rusland, hvor vores største selskab, Baltika Breweries, opnåede en 18% reduktion i specifik energi på bryggeriet i Skt. Petersborg efter indførelsen af et program til nedbringelse af tab i dampforsyningen og til varmegenindvinding.

Et andet vigtigt tiltag for Carlsberg-gruppen i 2011 var investeringen i et anlæg til rensning af spildevand på bryggeriet i Hyderabad i Indien, hvor koncernen forventer at kunne spare 585.000 hl vand om året. Resultaterne blev også forbedret på Carlsbergs bryggeri i Huizhou (Guangdong provinsen) i Kina, hvor CO2-udledningen blev reduceret med ca. 35%, som følge af at der nu anvendes biomasse til at drive kedlerne i dampforsyningen.

Selv om investeringer i nye anlæg til støtte for miljøstyringen samt oplæring af medarbejderne er nødvendige skridt i en vellykket miljøindsats, peger Janda Campos også på, at miljøansvaret ikke stopper ved porten til Carlsbergs bryggerier:

- Carlsberg kan gøre visse ting for at nedbringe sit CO2-aftryk, men det er klart, at en stor del af vores produkters CO2-aftryk er relateret til fremstillingen af produkter, som vi køber af leverandører, herunder emballage. I starten af 2011 indførte vores britiske forretning det såkaldte Carlsberg Enrivonmental Community med henblik på at få et klarere overblik over, hvordan vi kan reducere det samlede CO2-aftryk. Carlsberg UK opfordrede nogle af sine største leverandører til at tilslutte sig dette fællesskab og derved støtte en fælles indsats for at finde måder til at nedbringe CO2-udledningen i forsyningskæden. Der er allerede opnået imponerende resultater, idet Carlsberg UK har reduceret sin CO2-udledning med 22% i 2011 i forhold til 2010. Carlsberg Environmental Community er et pilotprogram for Carlsberg-gruppen.

Hvad angår miljøstyring, har Carlsberg fokus på tre hovedområder, vand, energi og CO2udledning samt emballage, hvor koncernen mener, de kan gøre en reel forskel.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.547