Effektiv bryggerivirksomhed på flere fronter
2011-resultater bekræfter Carlsbergs position som den mest effektive globale brygger.
• Energiforbruget faldt 9,3%
• Vandforbruget faldt 5,6%
• CO2-udledningen faldt 8,3%
• Indførelsen af den nye bygsort null-LOX øger produktionen og sparer energi
• Vandforbruget pr. hl produceret øl faldt til 3,3 hl fra 3,5 hl i 2010
2011 - et skelsættende år
2011 var et skelsættende år for Carlsberg-gruppen med hensyn til at fremme, fremskynde og forankre Gruppens otte CSR-områder i hele den verdensomspændende organisation.
Det fik vi anerkendelse for i form af en placering blandt de fem bedste inden for vores kategori på Newsweek Green Rankings 2011-liste, hvor vi opnåede den højeste score blandt de globale bryggerier med hensyn til miljøstyring og miljøbelastning.
Janda Campos, VP Corporate Social Responsibility and Public Affairs i Carlsberg-gruppen, har følgende kommentar til resultaterne:
- Vi er meget tilfredse med vores fremskridt med hensyn til at integrere CSR i hele værdikæden. Vi ved, at vores langsigtede succes ikke afhænger af vores vækst, men af at vi formår at vokse på en ansvarlig måde. I 2011 nåede vi nogle væsentlige milepæle på mange af vores lokale markeder. Det mest opsigtsvækkende resultat finder vi i Rusland, hvor vores største selskab, Baltika Breweries, opnåede en 18% reduktion i specifik energi på bryggeriet i Skt. Petersborg efter indførelsen af et program til nedbringelse af tab i dampforsyningen og til varmegenindvinding.
Et andet vigtigt tiltag for Carlsberg-gruppen i 2011 var investeringen i et anlæg til rensning af spildevand på bryggeriet i Hyderabad i Indien, hvor koncernen forventer at kunne spare 585.000 hl vand om året. Resultaterne blev også forbedret på Carlsbergs bryggeri i Huizhou (Guangdong provinsen) i Kina, hvor CO2-udledningen blev reduceret med ca. 35%, som følge af at der nu anvendes biomasse til at drive kedlerne i dampforsyningen.
Selv om investeringer i nye anlæg til støtte for miljøstyringen samt oplæring af medarbejderne er nødvendige skridt i en vellykket miljøindsats, peger Janda Campos også på, at miljøansvaret ikke stopper ved porten til Carlsbergs bryggerier:
- Carlsberg kan gøre visse ting for at nedbringe sit CO2-aftryk, men det er klart, at en stor del af vores produkters CO2-aftryk er relateret til fremstillingen af produkter, som vi køber af leverandører, herunder emballage. I starten af 2011 indførte vores britiske forretning det såkaldte Carlsberg Enrivonmental Community med henblik på at få et klarere overblik over, hvordan vi kan reducere det samlede CO2-aftryk. Carlsberg UK opfordrede nogle af sine største leverandører til at tilslutte sig dette fællesskab og derved støtte en fælles indsats for at finde måder til at nedbringe CO2-udledningen i forsyningskæden. Der er allerede opnået imponerende resultater, idet Carlsberg UK har reduceret sin CO2-udledning med 22% i 2011 i forhold til 2010. Carlsberg Environmental Community er et pilotprogram for Carlsberg-gruppen.
Hvad angår miljøstyring, har Carlsberg fokus på tre hovedområder, vand, energi og CO2udledning samt emballage, hvor koncernen mener, de kan gøre en reel forskel.