23948sdkhjf

Bilka indfører kunstig fuglekvidder

I kampen mod den stigende handel med varer på nettet tager butikkerne nu utraditionelle metoder i brug.
Købsbeslutninger træffes i høj grad af impulser, følelser og sanser.

Den viden er stadig flere butikker begyndt at udnytte, så de spiller på eksempelvis købsstimulerende dufte for derved at stå bedre i konkurrencen mod den stigende handel på nettet.

- Vi kan blive sat tilbage i en barndomsstemning med en duft. Detailhandlen forsøger at gøre det sjovere at handle i butikkerne ved at påvirke alle fem sanser. Det er deres måde at konkurrere mod nettet, siger seniorkonsulent Mette Skovgaard Frich fra konsulenthuset Retail Institute Scandinavia til Jyllands-Posten.

Læs også: Dagligvarekæder tøvende over for nethandel

Sportsmærket New Balance har i udenlandske forsøg øget salget med 40 procent ved den rette sammensætning af både lys, lyde og dufte. Herhjemme benytter blandt andre kaffekæden Baresso og skoproducenten Ecco sig af lignende metoder.

Fuglekvidder i haveafdelingen
Og hos Bilka har man indført sloganet: ”De bedste priser, resten skal opleves”.

Det betyder i praksis blandt andet, at der tilsættes kunstige dufte af nybagt brød hos bageren, kød på en grill hos slagteren og lyde af fuglekvidder i haveafdelingen, når Bilka åbner sit nye varehus i Hillerød denne uge.

- Vi indfører det for at give folk en behagelig oplevelse, men selvfølgelig også for, at de får lyst til at købe noget mere, siger indretningschef Finn Klausmann fra Bilka.

Han vil endnu ikke garantere, at konceptet skal udbredes til de øvrige Bilka-varehuse. Hillerød-varehuset fungerer derfor som en slags prøveklud i første omgang.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.099