23948sdkhjf

Premier Is med bedste resultat nogensinde

Efter at have tabt 5,7 millioner kroner i 2019 fik Danmarks største isproducent, Premier Is i Thisted, i høj grad vendt skuden i 2020:

Året gav et resultat efter skat på 26,1 millioner kroner, det bedste nogensinde for selskabet, der officielt hedder Mejerigaarden

Også omsætningen skaber glæde i Thisted. Den steg fra 428 til 492 millioner kroner.

- Covid-19-pandemien har ramt os i én del af forretningen, hvor vores on-trade-salg og kiosker har været lukket ned. Samtidig har det hjulpet os i en anden del af butikken, hvor e-handel er eksploderet på grund af hjemmearbejde og hjemmeskoling, siger Kim Gade Pedersen, administrerende direktør i Premier Is, i en regnskabskommentar.

Mejerigaarden købte i 2017 Hjem-Is, og ikke mindst det køb var i 2020 med til at trække tallene i den rigtige retning som følge af Hjem-Is-salget ude hos forbrugerne, påpeger direktøren.

Mejerigaarden og Hjem-Is fik myndighedernes godkendelse til at blive fusioneret pr. 1. januar 2020, som dermed blev det første år, hvor de to virksomheder er blevet drevet som én.

Virksomhedens bruttofortjeneste steg sidste år med 25 procent. Det er især drevet af fremgangen i omsætningen, men Premier Is er også lykkedes med at nedbringe produktionsomkostningerne.  

- Vi er lykkedes med at skære virksomheden til og tilpasse kapaciteten til salget og vores kundegrundlag. Det betyder, at vi har omlagt måden, vi arbejder på, så vi har en mere effektiv produktion, siger Kim Gade Pedersen.

- Covid-19-pandemien har krævet stor omstillingsparathed, og det har vi navigeret flot igennem. Ikke mindst takket være en stor indsats fra vores medarbejdere, som har vist mod og forandringsparathed til at opretholde produktion og levering i en udfordrende tid, tilføjer han.

 ”Det nye Premier Is”

I 2020 lancerede Premier Is en ny vækststrategi under navnet ”Det nye Premier Is” med en ambition om at opgradere og forny virksomhedens portefølje. Det er ifølge ledelsen sket med "et aggressivt fokus på innovation og brand building samt et ønske om at bringe noget nyt til kategorien".

- Vores ambition er at transformere iskategorien, så forbrugerne oplever den som dynamisk, innovativ og mangfoldig med et tilbud til enhver forbrugssituation. Vi ønsker at inddele året i tre sæsoner og gennem aktiveringer og produktinnovationer sikre, at is forbliver relevant og tilgængeligt gennem hele året,”siger Claus Dahlmann Larsen, der er kommerciel direktør i Premier Is.

Han peger på, at fusionen mellem Premier Is og Hjem-Is er et godt startskud til den nye strategi.

- Med Premier Is og Hjem-Is under samme tag kan vi skabe synergieffekter, som vil komme os til gode i forskellige dele af vores værdikæde, herunder i forhold til levering af produkter. Samtidig er Hjem-Is et stærkt brand, og vi har klare forventninger til, at fusionen vil styrke vores markedsposition yderligere. Det er et godt udgangspunkt for den bæredygtige og lønsomme vækst, vi forventer i fremtiden, siger han.

Mejerigaarden har siden 2015 været ejet af den lettiske Food Union Group.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11